Aktualizacja: 10.03.2020 11:07 Publikacja: 11.03.2020 00:01
Foto: Adobe Stock
Kwestia ustalenia daty doręczenia pracownikowi oświadczenia pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia ma kluczowe znaczenie nie tylko w kontekście zakończenia stosunku pracy, lecz również zachowania terminów, o których mowa w art. 264 § 2 i art. 52 § 2 k.p.
Przypomnijmy, że zgodnie z pierwszym z tych przepisów żądanie przywrócenia do pracy lub odszkodowania wnosi się do sądu pracy w ciągu 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia. Nie budzi wątpliwości, że do oceny momentu złożenia oświadczenia woli pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę należy stosować art. 61 § 1 k.c. w zw. z art. 300 k.p. Tym samym oświadczenie to wywiera skutek prawny w momencie, w którym adresat tego oświadczenia (pracownik) mógł realnie zapoznać się z jego treścią (uchwała SN z 6 października 1998 r., sygn. III ZP 31/98). Problemy praktyczne (i orzecznicze) dotyczą natomiast przypadku skorzystania przez pracodawcę z usług operatora pocztowego (lub kuriera) w celu doręczenia oświadczenia pracownikowi. W orzecznictwie podkreśla się, że w sytuacji, gdy pracownik, mając realną możliwość zapoznania się z treścią oświadczenia woli, z własnej woli, celowo nie podejmuje przesyłki zawierającej to oświadczenie, należy przyjąć, iż zostało mu ono skutecznie złożone (wyroki SN: z 11 grudnia 1996 r., sygn. I PKN 36/96, z 13 grudnia 1996 r., sygn. I PKN 41/96, z 23 stycznia 1998 r., sygn. I PKN 501/97). Nie budzi więc wątpliwości, że w judykaturze dopuszczona została możliwość zastosowania do składania i przyjmowania oświadczeń woli w sferze prawa materialnego tzw. doręczeń zastępczych (wyroki SN: z 17 marca 2016 r., sygn. III PK 84/15, z 5 października 2005 r., sygn. I PK 37/05). Nadal aktualne pozostaje jednak pytanie o moment (datę) doręczenia.
Pieniądze publiczne powinny poprawiać płace i warunki pracy zatrudnionych – wynika z ogólnoeuropejskiego badania.
Członkowie zarządu będą mogli realnie bronić się w postępowaniach o przeniesienie na nich odpowiedzialności za podatkowe długi spółek.
Ugoda z fiskusem czy skrócenie okresu przedawnienia podatków to wyciągnięte z kosza pomysły komisji kodyfikacyjnej. Warto do nich wrócić w ramach deregulacji – przekonuje ekspert.
Nie będzie już Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Instytucja ta nie zostanie jednak zlikwidowana - informuje w wydanym oświadczeniu Dagmara Rybicka, rzeczniczka prasowa Rzecznika MŚP.
Rola Bałtyku jest kluczowa w kontekście transformacji europejskiego sektora energii. Akwen doskonale nadaje się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, sprzyja też rozwojowi innych technologii niskoemisyjnych, w tym odnawialnego wodoru.
Rząd chce ukrócić patologie na rynku odzieży, obuwia i płynnego betonu. Przewóz takich towarów ma być ściśle nadzorowany systemem SENT.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Krajowa instytucja odpowiedzialna za ubezpieczenia społeczne ma obowiązek angażować się w procedurę dialogu i koncyliacji z innym urzędem, nawet jeśli wydaje się bezsporne, że zagraniczne zaświadczenia A1 jest fałszywe.
Zasady równości nie można interpretować jako nakazu stanowienia norm o takiej samej treści dla wszystkich osób – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu ws. skargi na bon turystyczny.
Wykupienie przez pracodawcę polis od następstw nieszczęśliwych wypadków lub z tytułu innych ryzyk stanowi dla pracowników przychód, w związku z czym spółka będzie obowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Wynagrodzenie otrzymywane w związku z realizacją opcji CAP, której celem było zabezpieczenie ryzyka wzrostu stóp procentowych, nie stanowi przychodu o charakterze odsetkowym w rozumieniu ustawy o CIT.
Możliwość powołania się na brak winy dotyczy tylko niewykonania obowiązku złożenia wniosku o upadłość. Nie uzasadnia tezy, że odpowiedzialność członka zarządu za zobowiązania spółki jest odpowiedzialnością na zasadzie winy.
Do końca 2024 r. za budowlę w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych mogły być uznane tylko części budowlane kolejek linowych i wyciągów narciarskich.
Jeśli wniosek o udostępnienie informacji publicznej przesłany e-mailem nie zawiera imienia i nazwiska, a konstrukcja adresu nie pozwala na jakąkolwiek identyfikację nadawcy, to organ ma obowiązek ustalić, od kogo pochodzi.
Spółka komunalna, odmawiając udostępnienia umów i faktur, nie może powoływać się na to, że musi je zanonimizować. Czynność ta polega jedynie na przetworzeniu informacji.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas