Takie ułatwienie, będące alternatywą dla odpłatnego podpisu elektronicznego, będzie możliwe dzięki wejściu w życie 17 czerwca 2010 r. niektórych przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=343676]ustawy z 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 40, poz. 230)[/link].
Regulacja ta wprowadza nowy rodzaj weryfikacji danych nadawcy. Zaufany profil ePUAP jest zestawem informacji identyfikujących i opisujących podmiot lub osobę, która jest dysponentem konta na ePUAP. Zaufany profil działa na podstawie technologii kryptograficznych takich samych, które wykorzystuje się w tradycyjnym podpisie elektronicznym.
[srodtytul]Dla każdego...[/srodtytul]
Profil można założyć na prowadzonej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Dzięki zaufanemu profilowi można będzie załatwić większość spraw administracyjnych bez konieczności wychodzenia z domu, a tym samym stania w kolejkach. Do skorzystania z niego niezbędny jest komputer z dostępem do Internetu. O założenie profilu może się ubiegać każda osoba. Jak go założyć?
Aby utworzyć zaufany profil ePUAP, należy założyć konto na portalu [link=http://www.epuap.gov.pl]www.epuap.gov.pl[/link], następnie udać się do jednego z urzędów, żeby tam potwierdzić swoje dane osobowe z danymi wprowadzonymi do systemu. Wybór punktu należy do osoby, która ubiega się o założenie profilu. Jej miejsce zamieszkania nie ma tu znaczenia.
Jeśli weryfikacja danych przebiegnie pomyślnie, nastąpi uwierzytelnienie. W praktyce będzie to oznaczało, że konto założone na portalu ePUAP, po uwierzytelnieniu, stanie się profilem zaufanym. W punkcie autoryzacji, w którym można uzyskać potwierdzenie danych osobowych, osoba zainteresowana występuje o nadanie statusu profilu zaufanego dla konta założonego na portalu ePUAP.
[b]Urzędnik po podaniu przez zainteresowanego loginu porównuje dane wprowadzone do systemu z danymi przedstawionymi przez wnioskodawcę i potwierdza je na podstawie dokumentu tożsamości oraz innych danych, zgodnie z oświadczeniem zainteresowanego[/b] (np. adres e-mail, nr telefonu kontaktowego itp.).
Od tej pory uwierzytelniona osoba będzie się mogła posługiwać zaufanym profilem w kontaktach z administracją bez konieczności stosowania dodatkowych metod uwierzytelniania, takich jak podpisy elektroniczne.
[b]Uwaga![/b] Ważność bezpiecznego profilu jest ograniczona czasowo. Trwa trzy lata. Przy czym okres ważności może być przedłużany.
Zaufany profil może także założyć osoba korzystająca z bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Wtedy nie ma obowiązku osobistego potwierdzania profilu w punkcie.
Dopuszczalne jest wówczas skorzystanie z opcji samozaufania. Polega ona na podpisaniu wniosku i profilu zaufanego ePUAP bezpiecznym podpisem. Ten, kto posiada bezpieczny certyfikat kwalifikowany, przechodził już bowiem procedurę uwierzytelniania przed podmiotem świadczącym usługi certyfikacji.
[srodtytul]... i bez kosztów[/srodtytul]
Jakie są koszty korzystania z profilu? Zaufany profil ePUAP jest narzędziem darmowym nie tylko dla osób fizycznych, ale także dla administracji.
Koszty wdrożenia centralnych modułów warunkujących działanie profilu zaufanego ePUAP zostaną sfinansowane z funduszy europejskich w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka”. Inaczej jest z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jednorazowy koszt jego zakupu wynosi bowiem 200 zł.
[ramka][b]Ochrona danych osobowych[/b]
Warunkiem niezbędnym do korzystania z usług administracji publicznej za pomocą ePUAP jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.[/ramka]