Płatnik składek, który jest osobą fizyczną i prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG), wyrejestrowuje się przez złożenie wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG. Może to zrobić na dwa sposoby:
- w tradycyjnej formie – składa papierowy wniosek w urzędzie miasta bądź gminy, lub też
- w formie elektronicznej – składa wniosek przez internet na stronie www.ceidg.gov.pl.
Aby wysłać wniosek on-line, płatnik musi skorzystać z podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego ePUAP.
Zgłoszenie w KRS i urzędzie skarbowym
Płatnik składek, który prowadzi spółkę prawa handlowego, stowarzyszenie, fundację lub inną organizację społeczną albo zawodową, rejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), informacje o zaprzestaniu prowadzenia działalności zgłasza w:
- KRS oraz
- urzędzie skarbowym (US) na wniosku NIP-8 (Zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne w zakresie danych uzupełniających).
Wniosek NIP-8 płatnik może złożyć w formie papierowej lub elektronicznej.
Dane z wypełnionych przez płatnika wniosków (złożonych w KRS i w US) są automatycznie przesyłane do ZUS.
Przygotowanie druku przez ZUS
Na podstawie danych przekazanych elektronicznie ZUS sam sporządzi formularz ZUS ZWPA – wyrejestrowanie płatnika składek. W związku z tym przedsiębiorca nie musi składać tego dokumentu. Ma jednak obowiązek starannie wypełnić wniosek i podać w nim poprawnie wszystkie niezbędne dane (te, które wykazał w zgłoszeniu płatnika składek we wniosku składanym w CEIDG bądź w KRS i US).
Wypis z ubezpieczeń
Wyrejestrowując działalność w CEIDG albo w KRS, płatnik składek musi też pamiętać o samodzielnym wyrejestrowaniu w ZUS:
- siebie oraz osób współpracujących i zatrudnionych z odpowiednich ubezpieczeń – na formularzu ZUS ZWUA,
- członków swojej rodziny oraz członków rodziny innych osób zgłoszonych do ubezpieczeń – na formularzu ZUS ZCNA.
Płatnik może to zrobić elektroniczne albo w formie papierowej. Formularze ZUS ZWUA, ZUS ZCNA można złożyć elektronicznie:
- z programu ePłatnik, ale potrzebny jest login i hasło do własnego profilu na Platformie Usług Elektronicznych (można go założyć w najbliższej placówce ZUS),
- z aktualnej wersji programu Płatnik lub innego oprogramowania interfejsowego do rozliczeń z ZUS.
Aby wysłać w ten sposób dokumenty do ZUS, niezbędny jest bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub profil zaufany ePUAP. Podpis elektroniczny umożliwia podpisanie dokumentów zarówno w programie Płatnik, jak i aplikacji e-Płatnik. Natomiast profilem zaufanym ePUAP można podpisać dokumenty jedynie w ePłatniku.
Płatnik, który zatrudnia do pięciu osób, może też złożyć ZUS ZWUA, ZUS ZCNA w formie papierowej. Składa wtedy te dokumenty:
- osobiście w placówce ZUS lub przez urzędomat czynny 24 godziny przez 7 dni w tygodniu,
- pocztą – wydrukowuje formularz (np. z programu Płatnik albo z aplikacji e-Płatnik) lub wypełnia pobrany z najbliższej placówki ZUS.
Ważne! Płatnik składek powinien wyrejestrować się w ciągu 7 dni od zaprzestania wykonywania działalności (lub wyrejestrowania ostatniego ubezpieczonego).
oprac. pracownicy Centrali ZUS