[b]Rz: Osoby przesyłające drogą elektroniczną wnioski do ZUS już w tym roku nie będą musiały korzystać z płatnego zestawu do składania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Pakiet rozporządzeń dających taką możliwość ma zostać podpisany lada dzień. Czy ZUS zdąży przygotować się do zmian?[/b]

KRZYSZTOF CHMARRA: Tak. Rozporządzenia mają miesięczne vacatio legis. Osoba zainteresowana posiadaniem zaufanego profilu będzie musiała złożyć w tej sprawie wniosek w formie elektronicznej. W ciągu 14 dni od jego przesłania osobiście uda się do wybranego przez siebie punktu potwierdzającego tożsamość. Potwierdzenia profilu zaufanego na [link=http://epuap.gov.pl]elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej MSWiA (ePUAP)[/link] będzie można dokonać między innymi w wybranych jednostkach ZUS. Z wejściem w życie przepisów zostaną uruchomione cztery takie jednostki weryfikujące. Następnie uruchomimy ich 43 – we wszystkich oddziałach. Oddziały na podstawie analizy zapotrzebowania uruchomią punkty także w inspektoratach. Równolegle z ZUS punkty potwierdzające mają uruchomić m.in. urzędy skarbowe. Nie powinno być więc problemów z potwierdzaniem profilów.

[b]Jakie sprawy będzie można załatwić przy użyciu zaufanego profilu?[/b]

Na przykład złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych składek, o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek czy wniosek o odroczenie terminu płatności. Nie będzie się jednak można za pomocą niego rozliczać, to znaczy składać dokumentów ubezpieczeniowych przy użyciu programu Płatnik.

[b]Czyli zaufany profil nie zastąpi w pełni bezpiecznego podpisu elektronicznego?[/b]

Nie. Kwestia podpisywania elektronicznych dokumentów ubezpieczeniowych jest regulowana w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Wysyłają je obowiązkowo wszystkie podmioty zatrudniające więcej niż pięciu pracowników. Miesięcznie ZUS przyjmuje około 2 mln wielodokumentowych przesyłek elektronicznych, podpisywanych podpisem kwalifikowanym. Ustawa określa również ścisłe terminy przekazywania dokumentów, co przekłada się na ruch rzędu 80 tys. przesyłek na godzinę. Pomijając niezbędne zmiany ustawowe, zaufany profil nie był rozwiązaniem przeznaczonym do obsługi tej skali ruchu. Platforma ePUAP umożliwia każdemu utworzenie jednego konta i zarejestrowanie jednego zaufanego profilu. Jednak certyfikat, przy użyciu którego podpisywane są dokumenty, udostępnia na ePUAP minister spraw wewnętrznych. Użytkownik zaufanego profilu będzie wchodził na platformę i wywoływał usługę podpisania dokumentu. Taki dokument zostanie wysłany na ePUAP, tam podpisany i zwrócony. To wymaga czasu.

[b]A jak na kontakty z ZUS mogą wpłynąć nowe dowody osobiste, umożliwiające składanie podpisu elektronicznego?[/b]

Docelowo w kontaktach z ZUS podpis złożony z wykorzystaniem certyfikatu zapisanego w dowodzie osobistym będzie równoważny z bezpiecznym podpisem elektronicznym. Będzie można w ten sposób podpisywać nie tylko wnioski, ale także dokumenty ubezpieczeniowe. Nie zastąpi on natychmiast dotychczasowych form kontaktów. Nadal będziemy przyjmować dokumenty podpisane certyfikatami kwalifikowanymi.