[b]Tak[/b]. ZUS może umorzyć należności z tytułu składek tylko wyjątkowo. Tak jest np. wtedy, gdy zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ pociągnęłoby to zbyt ciężkie skutki dla zobowiązanego i jego rodziny.

W szczególności są to przypadki, kiedy doszło do poniesienia strat materialnych w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia powodujących, że opłacenie należności z tytułu składek mogłoby pozbawić zobowiązanego możliwości dalszego prowadzenia działalności.

Mówi o tym [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170344]rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne[/link]. Przy czym ZUS nie ma obowiązku umorzenia należności za każdym razem, gdy zobowiązany o to prosi. Każdy wniosek rozpatrywany jest bez zbędnej zwłoki.

Natomiast załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Jeśli dłużnik nie zgadza się z rozstrzygnięciem podjętym przez ZUS w jego sprawie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne jej rozpatrzenie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji w sprawie rozstrzygającej kwestię umorzenia, wskazując argumenty, które nie zostały uwzględnione przy rozpatrywaniu wniosku, oraz powołać nowe okoliczności w sprawie.

W tym przypadku organem odwoławczym jest ZUS, a środkiem odwoławczym – wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wnoszony przez stronę do prezesa zakładu. Wniosek taki podlega rozpatrzeniu przez dyrektora oddziału działającego z upoważnienia i w imieniu prezesa zakładu.

Na decyzję wydaną w związku z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy dłużnik może w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, na którego obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę za pośrednictwem oddziału zakładu.

W przypadku wpływu skargi dłużnika na decyzję wydaną w związku z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy terenowa jednostka organizacyjna zakładu przekazuje skargę do sądu wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia.

[i][b]Podstawa prawna:[/b]

– art. 52 – 54[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C431E3B4F0005B38CA300DF8E5B4B900?id=166935] ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU nr 153, poz. 1270 ze zm.)[/link][/i]