Z pomocy państwa będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy m.in. udowodnią, że od rozpoczęcia kryzysu ich obroty spadły o co najmniej jedną czwartą.

Ponadto taki przedsiębiorca nie może zalegać ze składkami do ZUS czy podatkami (chyba że zawarł porozumienie w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności).

Musi także opracować program naprawczy.

[srodtytul]Tylko dla odważnych[/srodtytul]

Niezbędnym do uzyskania dofinansowania jest uzgodnienie ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami załogi obniżenia wynagrodzeń za pracę. Będzie to możliwe na okres maksymalnie sześciu miesięcy i nie więcej niż do połowy etatu. Przez czas, gdy będzie obowiązywało takie porozumienie, a pracodawca będzie otrzymywał pomoc finansową, a także przez następne pół roku, żadna z zatrudnionych tam osób nie będzie mogła zostać zwolniona (poza dyscyplinarką).

Przedsiębiorcy, którzy spełniają wszystkie warunki i są gotowi podjąć ryzyko zachowania załogi w komplecie, bez względu na to, co się wydarzy na rynku, powinni wystąpić z wnioskiem do najbliższego biura Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Dopłata z FGŚP do wynagrodzeń pracowników, którym obniżono pensje, wyniesie wówczas 402,50 zł. [b]Może się okazać, że obniżone w wyniku porozumienia z pracodawcą wynagrodzenia, nawet z dofinansowaniem, będą niższe od minimalnego dopuszczalnego wynagrodzenia za pracę (obecnie 1276 zł, od 1 stycznia 2010 r. 1317 zł). W tym przypadku przepisy nie przewidują żadnych zabezpieczeń dla pracujących.[/b]

Inaczej jest, gdy pracownicy i firma uzgodnią tzw. przestój ekonomiczny, także przez maksymalnie sześć miesięcy. FGŚP dopłaca wtedy do ich wynagrodzeń kwotę równą zasiłkowi dla bezrobotnych, czyli 575 zł miesięcznie. Resztę, do poziomu wynegocjowanego z załogą, co najmniej minimalnego wynagrodzenia, pracodawca dokłada z własnej kieszeni.

[srodtytul]Pomoc na szkolenia[/srodtytul]

Firma, która podpisze umowę z FGŚP, będzie mogła także skorzystać z innej formy pomocy, tym razem z Funduszu Pracy, na szkolenia lub studia podyplomowe dla pracowników. Do tego będzie jednak musiała założyć u siebie fundusz szkoleniowy. Wówczas może otrzymać refundację do 80 proc. kosztów szkolenia lub studiów pracowników w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy.

Wysokość refundacji tych kosztów dla jednej osoby nie może jednak przekroczyć 300 proc. przeciętnego wynagrodzenia (czyli obecnie około 9 tys. złotych). Jednocześnie pracownicy w trakcie szkolenia otrzymywać będą ze środków Funduszu Pracy stypendium wypłacane przez przedsiębiorcę w wysokości do 100 proc. zasiłku dla bezrobotnych. Fundusz refunduje wówczas także część składek na ZUS pracowników spędzających czas na szkoleniach.

– [b]Firmom trudno będzie spełnić wszystkie te przesłanki, obawiam się, że będą się bały konieczności zwrotu tych środków, dlatego niewiele z nich skorzysta z tych pieniędzy – komentuje nowe rozwiązania Jerzy Langer, wiceszef NSZZ „Solidarność”.[/b] – Obawiam się, że pracodawcy wybiorą najprostszy wariant, zwolnią wszystkich pracowników i zamkną firmę na jakiś czas, po czym, gdy sytuacja się poprawi, ponownie zatrudnią, ale bez gwarancji, że na takich samych warunkach jak dotychczas.

[ramka][b]Komentuje Adam Ambrozik - ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich[/b]

Rozwiązania zaproponowane w pakiecie antykryzysowym stanowią bardzo istotną pomoc dla przedsiębiorców. Pozytywnie oceniamy zmiany związane z subsydiowaniem wynagrodzeń w czasie przestoju firmy dotkniętej kryzysem. Komisja Europejska zresztą zgodziła się już na tego typu pomoc, więc przedsiębiorcy będą mogli z niej skorzystać od razu po wejściu nowych przepisów w życie. Bardzo istotne są też rozwiązania adresowane do wszystkich firm związane z uelastycznianiem czasu pracy, tak by mogli dopasować produkcję do zmniejszonej liczby zamówień. Zastosowanie nowych możliwości nie będzie wymagało od nich przeprowadzenia skomplikowanych procedur jak w przypadku pomocy finansowej. [/ramka]

[b][ramka]Komentarz wideo Mateusza Rzemka na [link=http://www.rp.pl/artykul/351589.html]tv.rp.pl[/link].[/ramka][/b]