[b]Tak.[/b] Każdy płatnik składek przekazuje ubezpieczonemu na piśmie (lub elektronicznie, gdy ten wyrazi zgodę) informacje zawarte w imiennych raportach miesięcznych, w szczególności o wysokości należnych składek na ubezpieczenia społeczne. Taki obowiązek nakłada na niego art. 41 ust. 8 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EA830BAF09729874BE74EE9822FC6DF9?id=184677]ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm., dalej ustawa)[/link]. Informacja ta może mieć postać raportu ZUS RMUA. Może też być przekazana w innej formie pisemnej, obejmującej wyżej wspomniane informacje.
Obowiązujące przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie zwalniają płatnika składek, który w danym miesiącu nie wypłacił wynagrodzenia, z obowiązku składania za ten miesiąc dokumentów rozliczeniowych. Taki płatnik musi sporządzić i złożyć, jeśli pracownik w tym miesiącu podlegał ubezpieczeniom, za niego raport ZUS RCA, gdzie w podstawie wymiaru składek wykaże zerową podstawę wymiaru i zerowe kwoty składek. Informacje zawarte w tym raporcie powinien również przekazać do weryfikacji ubezpieczonemu. Jeżeli ubezpieczony w terminie trzech miesięcy nie zakwestionuje informacji zawartych w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA, o których został zawiadomiony otrzymując raport ZUS RMUA lub inną pisemną informację, to zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy informacje te uznaje się za zgodne ze stanem faktycznym, chyba że informacje dotyczące okresu objętego raportem zakwestionuje ZUS, wydając decyzję.