Ten termin wynika z art. 5 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A0C7D147FA62F0FCC9289BA532B8794D?id=267405]ustawy z 28 marca 2008 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 67, poz. 411)[/link]. Przepis ten przewiduje, że zwrot nienależnie opłaconych składek, które w momencie wejścia w życie nowelizacji były już przedawnione, nastąpi pod warunkiem złożenia wniosku w ciągu 12 miesięcy, licząc od 8 maja 2008 r. A więc 8 maja br. termin minie bezpowrotnie, bo nie da się go przywrócić. Po jego upływie ubezpieczony bezpowrotnie straci możliwość odzyskania nadpłaconych kwot.
Jeśli wniosek o zwrot nadpłaty wpłynie terminowo, ZUS zwróci ją ubezpieczonemu w gotówce lub na wskazany rachunek bankowy. Wniosek powinien trafić do terenowej jednostki organizacyjnej zakładu, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej odzyskaniem pieniędzy. Musi zawierać jej dane identyfikacyjne (imię i nazwisko), NIP, PESEL oraz dane byłego płatnika, nazwę, NIP, REGON ([link=http://grafik.rp.pl/grafika/303229]patrz przykład[/link]). Na jego załączniki mają się składać dokumenty, które potwierdzą, że składki zostały nienależnie opłacone.
Nowelizacja z 28 marca 2008 r. dała podstawę do zwrotu nadpłaconych po 8 maja 2008 r. składek ubezpieczonemu, gdy płatnik już nie istnieje. Chodzi o art. 24 ust. 6f [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B9976601124BFD5357D28C1322695BB8?id=184677]ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74)[/link], który został przez nią dodany. Wynika z niego bowiem, że w razie braku płatnika składek lub jego następcy prawnego ZUS jest zobowiązany zawiadomić ubezpieczonego o kwocie nienależnie opłaconych składek w części sfinansowanej z jego środków i na jego wniosek zwrócić te pieniądze. Taka sytuacja może wystąpić np. w razie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
W przypadku gdy płatnik składek istnieje, zwrot ubezpieczonemu nienależnie opłaconych z jego środków składek następuje za pośrednictwem płatnika składek, który dokonuje również korekty złożonych dokumentów rozliczeniowych.
[b]Zobacz [link=http://www.youtube.com/watch?v=SuROmuWmub8&feature=channel_page]wypowiedź Przemysława Przybylskiego, rzecznika prasowego ZUS[/link][/b]