1. Dobra prezentacja wyników

Raporty okresowe to dla inwestorów najważniejsze źródło informacji o spółce. Dlatego muszą być przygotowane bardzo starannie. Ważne jest, by były napisane prostym językiem. Muszą być zrozumiałe również dla osoby, która o danej branży ma niewielkie pojęcie. Im mniej marketingu w raporcie, a więcej konkretów – tym lepiej.

2. Uwaga na terminy

Należy ściśle przestrzegać terminów publikacji raportów okresowych. Jeśli spółka się notorycznie spóźnia z raportowaniem, to dla inwestorów sygnał, że dzieje się coś niepokojącego. Ponadto GPW może zawiesić notowania akcji za nieprzekazanie w wymaganym terminie raportów. To z kolei uderza w dobry wizerunek firmy.

3. Nie tylko obowiązki informacyjne

Po wejściu na NewConnect nie zapominaj o utrzymywaniu dobrych relacji z inwestorami. Nie tylko z tymi największymi, ale również drobnymi. Nie ograniczaj się wyłącznie do wypełniania obowiązków informacyjnych. Spróbuj się dowiedzieć, czego brakuje inwestorom, jakich informacji oczekują od spółki. Prowadź aktywny dialog z akcjonariuszami.

4. Uwaga na słowa

Staraj się pogodzić interes firmy z otwartą polityką informacyjną i potrzebami inwestorów. Spółka, która skąpi informacji na temat swojego biznesu, odstrasza inwestorów. Bądź jednak ostrożny, by nie powiedzieć za dużo. Niektóre informacje, np. dotyczące wyników, mogą zostać uznane za prognozę. Jeśli spółka nie publikowała jej w oficjalnym komunikacie, nie może również takich danych ujawniać poszczególnym inwestorom czy partnerom biznesowym. To samo dotyczy innych strategicznych informacji, np. planowanych przejęć.

5. Ostrożnie z obietnicami

Bądź powściągliwy w składaniu obietnic. Zaufanie inwestorów można stracić bardzo szybko. Nawet jeśli wycena akcji wzrośnie na wieść o ambitnych planach, to potem jej spadek może być nieporównywalnie większy, jeśli ich realizacja okaże się fiaskiem.

6. Przejrzystość i otwartość

Bycie spółką publiczną wymaga przede wszystkim zmiany mentalności dotychczasowych właścicieli firmy i jej władz. Normą musi się stać równy dostęp do informacji dla wszystkich akcjonariuszy. Praktyka pokazuje, że rynek potrafi docenić otwartość i rzetelność informacyjną spółek – również w obliczu negatywnych informacji. Te, które ukrywają niepowodzenia, prędzej czy później stracą wiarygodność. To z kolei nie tylko negatywnie odbije się na bieżącej wycenie akcji, ale także może uniemożliwić przeprowadzenie kolejnej emisji w przyszłości.

7. Dobra współpraca z doradcą

Konieczne jest wprowadzenie odpowiednich procedur obiegu informacji na temat zdarzeń podlegających raportowaniu oraz wypracowanie odpowiednich zasad współpracy z autoryzowanym doradcą. Eksperci twierdzą, że to właśnie w sferze obiegu informacji pojawia się najwięcej problemów. Zdarza się, że informacja o zaistnieniu zdarzenia podlegającego raportowaniu nie dociera do osoby odpowiedzialnej za relacje inwestorskie albo do autoryzowanego doradcy.