W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się w sierpniu 2021 r. projekt zmian do ustawy Prawo własności przemysłowej, miał on zostać przyjęty przez rząd jeszcze w IV kwartale 2021 r., ale w grudniu 2021 t. zmieniono datę na pierwszy kwartał 2022 r.

Zmiany zapowiadają się spore, systemowe, mają mieć charakter kompleksowy, niemniej większość z nich ma na celu aktualizację stanu prawnego ze stanem faktycznym, postępem, rozwojem technologii, a część – wprost harmonizację z analogicznymi regulacjami na poziomie unijnym.

Obecne regulacje nie tylko nie przystają do zmian życia społecznego i gospodarczych realiów, ale procedury w nich przewidziane są przede wszystkim bardzo wolne i wyjątkowo sformalizowane.

Dodatkowo, uznano iż nowoczesne i czytelne regulacje nie tylko wpłyną na zwiększenie świadomości społecznej w zakresie ochrony własności przemysłowej, ale wpłyną na szerszą stosowalność narzędzi tej ochrony wśród przedsiębiorców, a kilka projektowanych zmian stworzy również zachętę do kompleksowej ochrony różnych swoich praw.

Nie jest jasne, jaki będzie ostateczny kształt zmienionych przepisów, ale wśród najciekawszych  propozycji zmian ustawy można wskazać następujące.

Reklama
Reklama

W części przepisów w zakresie znaków towarowych znalazły się m.in. zapisy wprowadzające zmiany w podawaniu do publicznej wiadomości wszelkich publikacji dotyczących znaku już na etapie jego zgłoszenia i będą one publikowane na stronie internetowej Urzędu Patentowego RP. Czas na złożenie sprzeciwu – który w projekcie nosi nową nazwę „opozycji”- zostanie skrócony z obecnych 3 miesięcy do 2 miesięcy od daty publikacji informacji o zgłoszeniu znaku towarowego do ochrony. Ponadto, zniesiona zostanie instytucja tzw. wspólnego prawa ochronnego.

Wzory użytkowe z kolei będą rozpatrywane zdecydowanie krócej niż obecnie, bowiem obecny system badawczy ma zostać zastąpiony systemem rejestrowym (podobnie do rozpatrywania wzorów przemysłowych)

Natomiast regulacje w odniesieniu do wspomnianych wzorów przemysłowych mają być w pełni zharmonizowane z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prawnej ochrony wzorów – zmieniono w niuch definicję wzoru, a także warunki uzyskania ochrony na wzór.

Z ciekawych rozwiązań w zakresie patentów na wynalazek - projekt wprowadza instytucję wstępnego zgłoszenia wynalazku, czyli możliwość zastrzeżenia daty pierwszeństwa zgłoszenia wynalazku w następstwie dokonania uproszczonego zgłoszenia bez ryzyka utraty waloru nowości. Z rozwiązań praktycznych na uwagę zasługuje również skrócenie okresu sporządzenia przez Urząd Patentowy RP obowiązkowego sprawozdania ze stanu techniki. Czas ten ulegnie skróceniu z 9 do 6 miesięcy, zatem już po pierwszym półroczu od zgłoszenia będzie można rozeznać się w szansach na uzyskanie patentu.

Znacząco mają zmienić się procedury, gdyż w zakresie sposobu procedowania w sprawach rozpatrywanych w trybie postępowania spornego - Urząd Patentowy RP będzie orzekał co do zasady na posiedzeniach niejawnych, rozprawy będą się odbywać tylko wtedy, gdy przyczyni się to do przyspieszenia czy efektywności postępowania, a do tego przyczyni się z pewnością możliwość przeprowadzania rozpraw na odległość. Do tego – projekt wprowadza instytucję koncyliacji, czyli możliwość prowadzenia przez strony alternatywnego sposobu rozwiązania sporu.

Warto jeszcze nadmienić o swoistych „zachętach” – jedną z nich będzie wprowadzenie tzw. depozytu, który zawierając informacje techniczne i technologiczne stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, może ułatwić przeprowadzenie dowodu na okoliczności pierwszeństwa istnienia informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa. Kolejną „zachętą” mogą być inaczej pobierane opłaty, z których pewne w ogóle wyeliminowano oraz nowe rozwiązanie, zgodnie z którym w przypadku dokonania w okresie 3 miesięcy zgłoszenia co najmniej trzech różnych przedmiotów własności przemysłowej, opłata za zgłoszenie każdego z nich może zostać obniżona o 30%.

Zmiany nie tylko przyspieszą uzyskiwanie ochrony i będą kompatybilne z rozwiązaniami unijnymi, ale uczynią procesy zrozumiałymi, w wielu przypadkach tańszymi i efektywnymi z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej, a także – z punktu widzenia zawodowych pełnomocników.

Adrianna Zięcik, rzecznik patentowy, Partner w AOMB Polska