Zasiadanie w fotelu prezesa spółki komunalnej to nie zawsze lukratywne zajęcie

To, jakie umowy zostaną zawarte z członkami zarządu spółki z udziałem samorządu terytorialnego, zależy od wielkości tego udziału i liczby przysługujących jednostce samorządu głosów na zgromadzeniu wspólników. W małych spółkach z większościowym udziałem gminy prezes jest zatrudniony na podstawie kontraktu menedżerskiego i może zarabiać płacę minimalną.

Publikacja: 05.03.2025 04:40

Zasiadanie w fotelu prezesa spółki komunalnej to nie zawsze lukratywne zajęcie

Foto: Adobe Stock

Rada nadzorcza w każdej spółce z udziałem jednostek samorządu terytorialnego (dalej: jst) ma, wynikające z przepisów art. 10a ust. 6 ustawy o gospodarce komunalnej, szczególne uprawnienie – wyłączne prawo do powoływania i odwoływania członków zarządu. Z wyborem członków zarządu wiąże się kolejne zadanie rady nadzorczej – zawieranie umów z powołanymi osobami. Uprawnienie to wynika z art. 210 kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.). Przepis ten dopuszcza, by do zawarcia umów z członkami zarządu został upoważniony także, powołany uchwałą zgromadzenia wspólników, pełnomocnik. Dlatego uprawnienie rady nadzorczej w tym zakresie powinno zostać jednoznacznie określone w umowie spółki. Jakie umowy mogą zostać zawarte z członkami zarządu? To zależy od wielkości udziału jst w kapitale zakładowym spółki i liczby przysługujących jej głosów na zgromadzeniu wspólników.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Część zaplecza dla narciarzy bez podatku od nieruchomości
Administracja
Internet nie zwalnia z obowiązku identyfikacji wnioskującego
Administracja
Anonimizacja to nie przetworzenie informacji
Administracja
Jakie informacje dotyczące spółek komunalnych podlegają udostępnieniu?
Administracja
Co trzeba zmienić w oświadczeniach majątkowych?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”