Aktualizacja: 10.03.2021 02:00 Publikacja: 10.03.2021 02:00
Foto: Adobe Stock
Umowy ramowe na stałe wpisały się w krajobraz rynku zamówień publicznych w Polsce. W praktyce wielu zamawiających przekonało się, że można nimi objąć szeroki zakres świadczeń o charakterze powtarzalnym, co do których doskonale wiadomo (z uwagi na profil działalności zamawiającego), że będą musiały zostać wcześniej czy później zamówione.
W ten sposób przedmiotem umów ramowych pozostają np. dostawa papieru do drukowania na potrzeby urzędu, dostawa produktów leczniczych na potrzeby szpitala, świadczenie usług prawnych dla podmiotu prowadzącego liczne inwestycje infrastrukturalne. Co ważne, swobodę zamawiających w odniesieniu do określenia przedmiotu zamówienia dla umów ramowych ogranicza zasadniczo jedynie przepis nakazujący zachowanie uczciwej konkurencji. Skąpa regulacja prawna umów ramowych zapewnia zamawiającym niewątpliwie dużą elastyczność, ale również może wiązać się z szeregiem wątpliwości prawnych, jakie mogą pojawić się w praktyce. Sprowadzają się one w dużej mierze do pytania o charakter prawny umowy ramowej, a zatem do tego, czy umowa ramowa może zamawiającego do czegokolwiek zobowiązywać. Jeżeli nie, to czy dopuszczalne jest jej „ignorowanie" albo wręcz doprowadzenie do zawarcia kolejnej umowy ramowej na ten sam przedmiot świadczenia bez jakichkolwiek konsekwencji dla zamawiającego? Orzecznictwo odpowiada tylko na niektóre ze wskazanych pytań.
Państwo zobowiązane jest do ochrony swoich obywateli w każdym czasie: w stanie pokoju, w sytuacjach kryzysowych, podczas stanów nadzwyczajnych, a także w czasie wojny. Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wskazuje podmioty zobowiązane do wypełnienia tych zadań.
Ustawa przywraca podstawy obrony cywilnej. Niedługo po wejściu jej w życie samorządy powinny móc starać się o dofinansowanie zadań – mówi radca prawny Adrian Pokrywczyński, ekspert ds. prawnych w Biurze Związku Powiatów Polskich.
Uchwalenie bądź zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mają bezpośrednie przełożenie na wzrost albo obniżenie wartości nieruchomości. Mogą także powodować ograniczenia w korzystaniu z niej w dotychczasowy sposób lub w sposób zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem. Kiedy właściciel ma prawo do odszkodowania z tytułu szkody planistycznej?
Rada gminy musi jednoznacznie określić w uchwale moment, w którym przysługuje ekwiwalent pieniężny strażakom ratownikom Ochotniczych Straży Pożarnych.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Do 10 stycznia w przypadku regionu opolskiego i do 17 stycznia dla gmin łódzkich – takie są terminy składania wniosków na projekty wodno-kanalizacyjne.
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Przedsiębiorcy startujący w przetargach, organizowanych na podstawie ustawy z dn. 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (PZP), zapoznają się z dokumentami zamówienia po to, by dokonać rzetelnej wyceny. Umowy nie są tutaj jednak priorytetem, a dla niektórych bywają „kwiatkiem do kożucha”. Co najwyżej, omiata się je wzrokiem, ograniczając do poznania zasad płatności. Warto spojrzeć jednak na umowę nieco bardziej przychylnie, jak na dokument dający wiele możliwości – nie tylko uzyskania wyjaśnień Zamawiającego, ale również odmowy udzielania wyjaśnień. Zarówno informacja, jak i jej brak, są danymi, które czasami warto brać pod uwagę przy szacowaniu ryzyk związanych z realizacją danego zamówienia czy określeniu ceny oferty.
Kancelaria Premiera kupuje profesjonalną zamiatarkę w cenie ekskluzywnej limuzyny – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Opozycja pyta, czy nie dałoby się tam posprzątać taniej.
Błędy w szacowaniu wartości zamówień lub ich niezasadny podział przez beneficjentów mogą skutkować nałożeniem korekty finansowej. Jakich zasad należy przestrzegać i jakich błędów unikać, by prawidłowo rozliczyć dofinansowanie?
Zamówienia publiczne na rynku IT ze względu na jego specyfikę nie są łatwe. Jak się do tego przygotować?
Wystąpienie przesłanek wykluczenia nie przesądza o wykluczeniu wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne. Przed podjęciem takiej decyzji zamawiający powinien przeprowadzić tzw. dwustopniowy „test proporcjonalności”.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Z prawdziwą satysfakcją oddaję w Państwa ręce najnowsze wydanie dodatku „Administracja”. W tym wydaniu Państwa szczególnej uwadze chciałbym polecić ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), które może zmienić sposób myślenia o odszkodowaniach w zamówieniach publicznych.
Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) otwiera wykonawcom nową drogę do dochodzenia odszkodowań od zamawiających w przypadku utraty szansy na uzyskanie zamówienia publicznego.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas