Aktualizacja: 10.03.2021 02:00 Publikacja: 10.03.2021 02:00
Foto: Adobe Stock
Umowy ramowe na stałe wpisały się w krajobraz rynku zamówień publicznych w Polsce. W praktyce wielu zamawiających przekonało się, że można nimi objąć szeroki zakres świadczeń o charakterze powtarzalnym, co do których doskonale wiadomo (z uwagi na profil działalności zamawiającego), że będą musiały zostać wcześniej czy później zamówione.
W ten sposób przedmiotem umów ramowych pozostają np. dostawa papieru do drukowania na potrzeby urzędu, dostawa produktów leczniczych na potrzeby szpitala, świadczenie usług prawnych dla podmiotu prowadzącego liczne inwestycje infrastrukturalne. Co ważne, swobodę zamawiających w odniesieniu do określenia przedmiotu zamówienia dla umów ramowych ogranicza zasadniczo jedynie przepis nakazujący zachowanie uczciwej konkurencji. Skąpa regulacja prawna umów ramowych zapewnia zamawiającym niewątpliwie dużą elastyczność, ale również może wiązać się z szeregiem wątpliwości prawnych, jakie mogą pojawić się w praktyce. Sprowadzają się one w dużej mierze do pytania o charakter prawny umowy ramowej, a zatem do tego, czy umowa ramowa może zamawiającego do czegokolwiek zobowiązywać. Jeżeli nie, to czy dopuszczalne jest jej „ignorowanie" albo wręcz doprowadzenie do zawarcia kolejnej umowy ramowej na ten sam przedmiot świadczenia bez jakichkolwiek konsekwencji dla zamawiającego? Orzecznictwo odpowiada tylko na niektóre ze wskazanych pytań.
Żeby usprawnić administrację publiczną, trzeba wcześniej ustalić, co w niej działa dobrze, a co nie. Wykorzystuj...
Sektor publiczny oferuje narzędzia do mierzenia efektywności w administracji publicznej. To klucz do lepszych us...
Ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o PIT korzystają jedynie zapomogi wypłacone w zw...
Do obowiązków jednostek samorządu terytorialnego należy organizacja lokalnego transportu zbiorowego. Czy wprowad...
Polski bank z wyróżnieniem w kategorii Metaverse. Międzynarodowe jury doceniło innowacyjną kampanię Pekao dla młodych klientów.
Dotacje z Unii na elektryczne autobusy, infrastrukturę do ich ładowania, budowę ścieżek rowerowych, obiektów typ...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas