Aktualizacja: 10.03.2021 02:00 Publikacja: 10.03.2021 02:00
Foto: Adobe Stock
Umowy ramowe na stałe wpisały się w krajobraz rynku zamówień publicznych w Polsce. W praktyce wielu zamawiających przekonało się, że można nimi objąć szeroki zakres świadczeń o charakterze powtarzalnym, co do których doskonale wiadomo (z uwagi na profil działalności zamawiającego), że będą musiały zostać wcześniej czy później zamówione.
W ten sposób przedmiotem umów ramowych pozostają np. dostawa papieru do drukowania na potrzeby urzędu, dostawa produktów leczniczych na potrzeby szpitala, świadczenie usług prawnych dla podmiotu prowadzącego liczne inwestycje infrastrukturalne. Co ważne, swobodę zamawiających w odniesieniu do określenia przedmiotu zamówienia dla umów ramowych ogranicza zasadniczo jedynie przepis nakazujący zachowanie uczciwej konkurencji. Skąpa regulacja prawna umów ramowych zapewnia zamawiającym niewątpliwie dużą elastyczność, ale również może wiązać się z szeregiem wątpliwości prawnych, jakie mogą pojawić się w praktyce. Sprowadzają się one w dużej mierze do pytania o charakter prawny umowy ramowej, a zatem do tego, czy umowa ramowa może zamawiającego do czegokolwiek zobowiązywać. Jeżeli nie, to czy dopuszczalne jest jej „ignorowanie" albo wręcz doprowadzenie do zawarcia kolejnej umowy ramowej na ten sam przedmiot świadczenia bez jakichkolwiek konsekwencji dla zamawiającego? Orzecznictwo odpowiada tylko na niektóre ze wskazanych pytań.
Ustawa o samorządzie gminnym zakazuje radnym prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Przewiduje też sankcje za złamanie tego zakazu.
Zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu nie można rozciągnąć na prowadzenie szkoły niepublicznej.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Legalność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może zostać zakwestionowana poprzez wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Jedną piątą wszystkich kontraktów w ramach rządowych programów budowy dróg realizują obecnie firmy z Azji. Polscy wykonawcy oskarżają je o nierówną konkurencję.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Aby wykluczyć spółkę z unijnych procedur udzielania zamówień publicznych i przyznawania unijnych dotacji, urzędnik zatwierdzający musi ocenić zachowanie podmiotu, któremu zarzucono uchybienie w sposób konkretny i zindywidualizowany – uznał Sąd Unii Europejskiej.
Wyjaśnienie oferty w zamówieniach publicznych to kluczowy instrument prawny, umożliwiający zamawiającemu doprecyzowanie niejasnych elementów złożonej oferty. Choć jest często wykorzystywany, wiele podmiotów stosuje go nieprawidłowo. Jak zatem prawidłowo korzystać z tej instytucji?
Restrukturyzacja wykonawcy zamówienia publicznego nie musi oznaczać problemów z realizacją kontraktu. Kluczowe jest jednak przestrzeganie przepisów dotyczących zmiany wykonawcy. Nowy podmiot musi spełniać wszystkie warunki pierwotnego postępowania, a zmiana nie może prowadzić do istotnej modyfikacji umowy.
Utarte praktyki nie zawsze zapewniają bezpieczeństwo zamawiającego. Warto określić zabezpieczenie należytego wykonania umowy świadomie, oraz wymagać jego wniesienia przed zawarciem umowy.
Z uwagi na brak ustawowego wskazania na ostateczny moment, w którym wykonawcy zobowiązani są podjąć działania zmierzające do wykazania swojej rzetelności oraz przedstawić w tym zakresie stosowne dowody zamawiającemu, Krajowa Izba Odwoławcza wypracowała jednolitą linię orzeczniczą w tym zakresie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas