Reklama
Rozwiń
Reklama

Siła wyższa w umowie: kiedy warto o nią zadbać?

Ani kodeks cywilny, ani inne ustawy nie wyjaśniają wprost, czym jest siła wyższa.

Publikacja: 18.12.2024 14:23

Siła wyższa w umowie: kiedy warto o nią zadbać?

Foto: Adobe Stock

W pierwszej kolejności warto podkreślić, że klauzulę siły wyższej stosuje się bardzo często – zarówno w relacjach z przedsiębiorcami, jak i konsumentami. Choć kodeks cywilny nie definiuje wprost tego pojęcia, a jedynie wspomina o nim w niektórych przepisach (np. art. 121 ust. 4 czy art. 435 kodeksu cywilnego), to brak ustawowej definicji rekompensuje orzecznictwo oraz literatura prawnicza.

Większość źródeł uznaje siłę wyższą za zdarzenie pochodzące z zewnątrz, nieuchronne i niemożliwe do przewidzenia, któremu nie można przeciwdziałać zwykłymi środkami. Najczęściej przytaczane przykłady to katastrofalne zjawiska naturalne (powodzie, pożary, trzęsienia ziemi), akty władzy publicznej uniemożliwiające wykonanie umowy po jej podpisaniu oraz zdarzenia o wyjątkowej skali społecznej czy politycznej, takie jak wojna, zamknięcie granic czy rozległe protesty.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Nawigator prawny Poradnik
Korekty rentowności a VAT – konsekwencje wyroku TSUE
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nawigator prawny Poradnik
Jak przebiega dział spadku
Nawigator prawny Poradnik
Ochrona własności intelektualnej jest kluczem do sukcesu
Nawigator prawny Poradnik
Krajowy Rejestr Zadłużonych, czyli cyfrowa rewolucja w sądach i gospodarce
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nawigator prawny Poradnik
System kaucyjny – sprawdzian społecznego zaufania
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama