Kontrowersyjne skutki urlopu macierzyńskiego

- Pracownica przebywała od 1 stycznia do 22 lipca 2012 r. na zwolnieniu lekarskim, potem na urlopie macierzyńskim i wypoczynkowym, a po jego zakończeniu wróciła do pracy. Czy przysługuje jej dodatkowe wynagrodzenie roczne za poprzedni rok, mimo że nie przepracowała faktycznie 180 dni?

W zasadzie tak. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 9 lipca 2012 r. (P 59/11; DzU z 2012 r., poz. 819 z 17 lipca 2012 r.) stwierdził, że urlop macierzyński – podobnie jak wychowawczy – ma uprawniać pracownika do trzynastki bez względu na staż (bez badania, czy przepracował on efektywnie w roku kalendarzowym przynajmniej 180 dni). Problem w tym, że wyrok zapadł w formie odpowiedzi na zapytanie prawne sądu powszechnego, w związku z czym nie działa automatycznie od dnia jego wejścia w życie (co nastąpiło 17 lipca 2012 r.).

Potrzebna była interwencja ustawodawcy, czyli zmiana ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, która umieszczałaby urlop macierzyński w wykazie okoliczności zapewniających zatrudnionym w sektorze finansów publicznych trzynastkę bez względu na staż. Jednak ustawodawca spóźnił się z taką nowelizacją.

Obecnie na rynku funkcjonują dwa projekty zmiany ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym. Senacki, bardziej zaawansowany, dotyczy wyłącznie urlopu macierzyńskiego i postuluje, aby podwładnemu będącemu w roku kalendarzowym choćby jeden dzień na urlopie macierzyńskim wypłacać trzynastą pensję, mimo że nie osiągnął minimalnego stażu 180 dni efektywnej pracy. Projekt rządowy jest szerszy. Według niego do dodatkowego wynagrodzenia rocznego bez względu na staż powinny ponadto uprawniać:

- dodatkowy urlop macierzyński,

- urlop na warunkach macierzyńskiego i dodatkowy urlop na warunkach macierzyńskiego,

- urlop ojcowski,

- zasiłek opiekuńczy,

- zwolnienie od pracy ciężarnej pracownicy na badania zlecone przez lekarza, jeśli nie da się ich zrobić w czasie pracy,

- dwa dni zwolnienia od pracy na opiekę nad dzieckiem do 14 lat.

Projekt senacki w pierwotnej wersji lub rozszerzonej o propozycje rządowe zostanie zapewne uchwalony w ciągu dwóch, trzech tygodni. Wówczas otworzy się furtka dla pracodawców, którzy nie wiedzą, jak ustalać dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2012 r.

Gdy nowe przepisy wejdą w życie, opisana kobieta dostanie za 2012 r. świadczenie bez względu na staż. Trzeba je będzie jednak obliczyć wyłącznie od wynagrodzenia za czas efektywnie przepracowany i pensji za urlop wypoczynkowy. Do podstawy jego wymiaru nie można zakwalifikować wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego ani zasiłku macierzyńskiego.

- W 2012 r. pracownica urzędu od 1 stycznia do 19 lipca pozostawała na zwolnieniu lekarskim, a następnie do końca poprzedniego roku kalendarzowego – na urlopach macierzyńskim i wychowawczym. Jak ustalić jej uprawnienie do trzynastki za 2012 r.?

 

Mimo że kobieta w ubiegłym roku kalendarzowym była na urlopie macierzyńskim, nie mamy takiego problemu jak podany w poprzednim pytaniu. W 2012 r. przebywała bowiem ona jeszcze na urlopie wychowawczym, a to jedna z okoliczności dających zatrudnionemu prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego bez względu na staż.

Pamiętać jednak należy, że w podstawie wymiaru trzynastej pensji nie uwzględnia się wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego ani macierzyńskiego. Formalne uprawnienie do trzynastki bez względu na staż nie gwarantuje zatem zatrudnionej uzyskania pieniędzy za 2012 r., ponieważ podstawa wymiaru i samo świadczenie wynoszą po 0 zł.

Kalkulacja podstawy wymiaru

- Samorządowa jednostka budżetowa wypłaca załodze premie w stałej stawce miesięcznej, które przysługują m.in. obok zasiłku macierzyńskiego. W listopadzie 2012 r. jeden z pracowników korzystał z dwóch tygodni urlopu ojcowskiego. W poprzednim roku przepracował on efektywnie więcej niż 180 dni (sześć miesięcy), co zapewnia mu prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jednak czy wynagrodzenie wypłacane za urlop ojcowski należy uwzględnić w podstawie jego wymiaru?

Nie. Pracownik-ojciec wychowujący dziecko ma prawo do urlopu ojcowskiego w wymiarze dwóch tygodni, jednak nie dłużej niż do momentu ukończeniu przez malca 12 miesięcy. Aby skorzystać w tej możliwości, składa szefowi pisemny wniosek nie później niż siedem dni przed rozpoczęciem urlopu. Pracodawca musi respektować podanie. Podczas urlopu ojcowskiego zainteresowany otrzymuje zasiłek macierzyński. Jeśli zakład ma taką wolę, obok zasiłku macierzyńskiego wolno mu wypłacać niektóre składniki poborów, np. dodatki, premie. Tak jest w opisanej sytuacji.

W podstawie do naliczenia trzynastej pensji przyjmuje się jednak składniki płacy i świadczenia ze stosunku pracy, z wyjątkiem wymienionych w § 6 ogólnego rozporządzenia urlopowego. We wskazanym katalogu wyłączeń figuruje wynagrodzenie za usprawiedliwione nieobecności w pracy. Dlatego na trzynastkę nie wpłynie ani zasiłek macierzyński należny z tytułu urlopu ojcowskiego, ani premia wypłacana za okres pobierania tego świadczenia.

- Przez cały 2012 r. zatrudniony na podstawie powołania pozostawał w stosunku pracy z państwową jednostką budżetową. 4 października 2012 r. odwołano go ze stanowiska. Potem wykorzystał zaległy urlop wypoczynkowy, a następnie do końca 2012 r. był zwolniony z obowiązku świadczenia pracy przez czas odpowiadający długości wypowiedzenia, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Czy okres tej bezczynności wchodzi do minimum 180 dni rzeczywistej pracy wymaganych do uzyskania trzynastki za 2012 r., a wynagrodzenie z tego tytułu – do podstawy jej wymiaru?

 

Nie. Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy przez okres pokrywający się z wypowiedzeniem to rodzaj usprawiedliwionej nieobecności w pracy. W związku z tym nie wlicza się go do okresów uprawniających do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

W opisanych okolicznościach nie odbije się to jednak negatywnie na uprawnieniu podwładnego do wynagrodzenia rocznego. Prawdopodobnie uzbierał on już minimum 180 dni efektywnej pracy podczas zatrudnienia trwającego od 1 stycznia do chwili faktycznego rozpoczęcia zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy.

W konsekwencji pensja za tego rodzaju „dezaktywację” również nie zwiększy wysokości trzynastki. Do podstawy jej wymiaru nie przyjmuje się bowiem wynagrodzenia za usprawiedliwione nieobecności w pracy.

- Od 1 kwietnia 2012 r. urząd przesunął do innych bezpiecznych zadań ciężarną pracownicę, która przedstawiła orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniach do wykonywania dotychczasowych obowiązków. W związku z tym przez pięć miesięcy otrzymywała ona dodatek wyrównawczy w kwocie 170 zł brutto miesięcznie. Czy wchodzi on do podstawy wymiaru nagrody rocznej?

 

Tak. Do podstawy wymiaru świadczenia wlicza się wszystkie składniki wynagrodzenia, jakie kwalifikujemy do ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz płacę za czas pozostawania bez zajęcia dla osoby przywróconej do pracy przez sąd. Wychodzi na to, że z podstawy wymiaru trzynastej pensji wyklucza się tylko elementy płacowe wymienione w § 6 ogólnego rozporządzenia urlopowego. W przepisie tym nie figurują dodatki wyrównawcze przysługujące ciężarnej pracownicy przeniesionej do innych zadań wskutek dostarczenia orzeczenia lekarskiego o przeciwwskazaniach do wykonywania dotychczasowych obowiązków. Wprawdzie § 6 ogólnego rozporządzenia urlopowego wyłącza dodatki wyrównawcze do poziomu minimalnego wynagrodzenia, ale są to inne świadczenia, mimo że łączy je jedna cecha wspólna – gwarancyjny charakter. Wniosek z tego, że dodatek wyrównawczy należny wskazanej podwładnej zwiększa trzynastą pensję.

 

-  Pracodawca o statusie państwowej jednostki budżetowej wypłaca zatrudnianym na etatach radcom prawnym dodatkowe wynagrodzenie z tytułu kosztów zastępstwa sądowego. Czy należy je wliczać do podstawy wymiaru nagrody rocznej?

 

Nie. Radcy prawnemu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie nie niższe od 65 proc. kosztów zastępstwa sądowego przyznanych stronie przez niego reprezentowanej przez sąd w ugodzie, postępowaniu polubownym, arbitrażu zagranicznym bądź w postępowaniu egzekucyjnym pod warunkiem, że koszty te zostały ściągnięte od strony przeciwnej. Problem w tym, że koszty zastępstwa sądowego mają różny status. Gdy pracodawca jest państwową jednostką budżetową (jak w tym wypadku), koszty zastępstwa sądowego są rodzajem zapłaty cywilnoprawnej. W państwowych jednostkach sfery budżetowej wysokość i termin wypłaty tych kosztów określa się bowiem w umowie cywilnoprawnej. Z tego powodu nie zwiększają one dodatkowego wynagrodzenia rocznego radcy prawnego, do którego wlicza się wynagrodzenie za pracę.

Koszty zastępstwa sądowego uiszczane radcom prawnym przez pozostałych pracodawców są natomiast rodzajem wynagrodzenia za pracę (wyrok SN z 6 lipca 2011 r., II PK 17/11; MPP 2011/10/533). Mimo to też nie wchodzą do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego, ponieważ wprost zostały z niej wyłączone przez § 6 pkt 6 ogólnego rozporządzenia urlopowego.

Urlop szkoleniowy  i zwolnienia zwykle poza stażem

-  Zakład pracy o statusie państwowej jednostki budżetowej z własnej inicjatywy wysłał pracownicę na studia wyższe (nie jest ona nauczycielką ani nauczycielką akademicką) i finansował jej 80 proc. czesnego i opłaty za egzaminy. W związku z tym kobieta w 2012 r. korzystała często ze „szkoleniowych” zwolnień od pracy oraz – kiedy była na ostatnim roku studiów – z urlopu szkoleniowego. Czy wymienione nieobecności w pracy wliczać do minimalnego sześciomiesięcznego stażu uprawniającego do trzynastki? Czy przysługujące za nie wynagrodzenie zwiększa świadczenie?

Podwładny podnoszący kwalifikacje zawodowe na studiach z inicjatywy pracodawcy ma prawo do:

- odpłatnych zwolnień od pracy w wymiarze niezbędnym do punktualnego przybycia i udziału w obowiązkowych zajęciach,

- na ostatnim roku studiów 21 dni roboczych odpłatnego urlopu szkoleniowego na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przyszykowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego.

Za oba rodzaje absencji ma on prawo do wynagrodzenia liczonego jak za urlop wypoczynkowy. Przy czym zmienne składniki płacy za okresy nie dłuższe niż miesiąc przyjmuje się w wysokości należnej w miesiącu wystąpienia urlopu szkoleniowego/zwolnienia od pracy.

Minimalny staż zapewniający nabycie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2012 r. mierzy się czasem faktycznie wtedy przepracowanym. Nie uwzględnia się w nim dni nieobecności w pracy, nawet usprawiedliwionych (a taki charakter wykazują szkoleniowe zwolnienia od pracy i urlop szkoleniowy). Zwolnienia od pracy na podnoszenie kwalifikacji oraz urlop szkoleniowy należy zatem wyłączać ze stażu trzynastkowego.

Wynagrodzenia za opisane absencje nie wchodzą również do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Ujmuje się w niej bowiem tylko składniki kwalifikowane do ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, z którego to wprost została wykluczona pensja za inne niż urlop wypoczynkowy usprawiedliwione nieobecności w pracy.

Wyjątek stanowią urlopy na cele naukowe, artystyczne i kształcenie zawodowe przyznane nauczycielowi lub nauczycielowi akademickiemu, które gwarantują trzynastkę bez względu na staż efektywnie przepracowany w danym roku. Jednak w pytaniu nie chodzi o takie urlopy, zatrudniona nie jest bowiem ani nauczycielką, ani nauczycielką akademicką.

 

 

- W związku z wątpliwościami co do obliczania trzynastych pensji za 2012 r. dyrektor generalny urzędu nakazał księgowej wziąć udział w grudniu 2012 r. w jednodniowym szkoleniu. Nie dostała ona na ten dzień szkoleniowego zwolnienia od pracy, gdyż zwierzchnik uznał go za przepracowany. Czy dzień ten dodać do czasu efektywnie przepracowanego w 2012 r., od którego wymiaru zależy nabycie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za ten rok?

 

Tak. Nie mamy tu bowiem do czynienia z nauką z inicjatywy bądź za zgodą szefa, lecz wręcz na jego rozkaz. A uczestnictwo w takich szkoleniach, które są niezbędne do prawidłowego wykonania obowiązków służbowych i do tego zlecone odgórnie przez przełożonego, uznaje się za czas przepracowany. Tego dnia kobieta świadczyła pracę na wyraźne zarządzenie przełożonego w miejscu przez niego określonym, tyle że w innym niż zwyczajne miejsce pracy. Dlatego dzień szkolenia należy uwzględnić również w minimalnym stażu uprawniającym pracownicę do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2012 r.

- Nauczycielka ukończyła studia wyższe w systemie zaocznym za skierowaniem dyrektora szkoły, zgodnie z § 1 ust. 3 rozporządzenia z 19 grudnia 2000 r. W 2012 r. była na ostatnim roku studiów i w związku z tym korzystała łącznie z 49 dni roboczych urlopu szkoleniowego. Czy urlop ten zakwalifikować do stażu zapewniającego uzyskanie trzynastej pensji za 2012 r.?

 

Nie, ale kobieta i tak dostanie świadczenie za 2012 r.

Nauczycielowi, który dokształca się zawodowo na studiach wyższych realizowanych w formie zaocznej na podstawie skierowania dyrektora szkoły, przysługują odpłatne urlopy szkoleniowe w wymiarze:

- 28 dni roboczych w każdym roku studiów – na udział w obligatoryjnych zajęciach dydaktycznych oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminów,

- 21 dni roboczych w ostatnim roku studiów – na przygotowanie się i przystąpienie do pracy magisterskiej (dyplomowej).

Wskazanych urlopów na cele kształcenia zawodowego nie wlicza się do minimum 180 dni rzeczywiście przepracowanych w 2012 r., dających prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Stawiają one nauczyciela w bardziej uprzywilejowanej pozycji, zapewniając mu trzynastą pensję bez względu na staż. Inaczej mówiąc: nauczyciel będący w 2012 r. choćby jeden dzień na takim urlopie otrzymuje świadczenie i w ogóle nie trzeba sprawdzać, czy w 2012 r. przepracował efektywnie wymagane 180 dni (sześć miesięcy).

Do podstawy wymiaru trzynastki nie wlicza się natomiast m.in. wynagrodzenia za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w tym wynagrodzenia za urlop na cele kształcenia zawodowego.

- W 2012 r. nauczyciel przebywał na miesięcznym odpłatnym urlopie oświatowym w celu opracowania skutecznych środków dydaktycznych w szkolnictwie specjalnym. Czy dzięki temu należy mu się dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2012 r. bez względu na staż?

 

Nie. Urlopu oświatowego z zachowaniem prawa do wynagrodzenia wolno udzielić nauczycielowi (w wymiarze do jednego miesiąca) na opracowanie środków dydaktycznych, problemów z zakresu teorii lub praktyki pedagogicznej albo innych problemów z zakresu oświaty i wychowania, które mogą mieć znaczenie w unowocześnianiu i doskonaleniu procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz systemu oświaty i wychowania. Taki urlop nie uprawnia jednak zainteresowanego do trzynastej pensji bez względu na staż. Przywilej ten zapewniają wyłącznie wzięte przez nauczyciela urlopy na cele naukowe, artystyczne lub kształcenie zawodowe. Aby sprawdzić, czy nauczyciel dostanie trzynastkę za 2012 r., sprawdzamy więc, czy przepracował on wtedy faktycznie przynajmniej 180 dni (sześć miesięcy).

Świadczenie dla nauczycieli

- Nauczycielka jest zatrudniona w szkole podlegającej pod administrację rządową od 1 września 2012 r. do 14 kwietnia 2013 r. Czy ma prawo do trzynastek bez względu na staż za lata 2012 i 2013?

Jedną z przesłanek nabycia prawa do trzynastki bez względu na staż (bez liczenia, czy pracownik faktycznie przepracował w roku kalendarzowym minimum 180 dni) jest nawiązanie stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem zgodnie z organizacją pracy szkoły. Istnieją różne interpretacje na temat definicji sformułowania „zgodnie z organizacją pracy szkoły”. Według autora oznacza to, że świadczenie bez względu na staż przysługuje nauczycielom, z którymi został nawiązany stosunek pracy w trakcie roku szkolnego:

- na okres od 1 września do końca zajęć dydaktycznych bądź do końca roku szkolnego,

- w razie konieczności zastąpienia nauczyciela pracującego zgodnie z organizacją pracy szkoły z powodu choroby lub innej usprawiedliwionej absencji w pracy np. na podstawie umowy okresowej lub na zastępstwo, pod warunkiem że taka umowa opiewa co najmniej do końca zajęć dydaktycznych lub do końca roku szkolnego.

Opisanej nauczycielce nie należy się za 2012 r. dodatkowe wynagrodzenie roczne bez względu na staż. Jej stosunek pracy nie został w poprzednim roku kalendarzowym nawiązany zgodnie z organizacją pracy szkoły, ponieważ nie zawarto go na okres co najmniej do końca zajęć dydaktycznych (do 28 czerwca 2013 r.) bądź do końca roku szkolnego (do 31 sierpnia 2013 r.). Trzeba więc sprawdzić, czy w ubiegłym roku kalendarzowym przepracowała ona efektywnie 180 dni. Jeśli w roku szkolnym 2011/2012 nie była zatrudniona w tej samej szkole, w 2012 r. nie osiągnęła minimalnego stażu gwarantującego nabycie trzynastki.

Tak samo należy ocenić jej uprawnienie do dodatkowego wynagrodzenia za 2013 r. – trzeba będzie zbadać, czy w 2013 r. przepracuje faktycznie wymagane 180 dni. Chyba że szkoła nawiąże z nią kolejny stosunek pracy na rok szkolny 2013/2014 zgodnie z organizacją pracy w tej placówce – wówczas za 2013 r. nauczycielka dostanie świadczenie bez względu na staż.

- Nauczyciel, zatrudniony na rok szkolny 2011/2012, uległ wypadkowi. Podstawówka zatrudniła innego nauczyciela na zastępstwo od 3 października 2011 r. do 29 czerwca 2012 r. Czy za 2011 r. zastępcy należała się trzynastka bez względu na staż?

 

Tak. Za 2011 r. powinien on otrzymać dodatkowe wynagrodzenie roczne, mimo że w szkole przepracował tylko cztery miesiące (od września do końca grudnia 2011 r.). Umowa na zastępstwo wprawdzie została nawiązana od

3 października 2011 r., ale wystąpiła konieczność zastąpienia innego nauczyciela. Ponadto umowa opiewała na okres do końca zajęć dydaktycznych w 2012 r. Nauczyciel zatrudniony na zastępstwo spełnił zatem wszystkie przesłanki nabycia za 2011 r. trzynastej pensji bez względu na staż. Aby ustalić, czy uzyskał trzynastkę za 2012 r., trzeba natomiast sprawdzić, czy przepracował faktycznie 180 dni.

- Nauczyciel zatrudniony na zastępstwo od 16 listopada 2011 r. do 30 czerwca 2012 r. przebywał na zwolnieniach lekarskich: przez jeden dzień w kwietniu 2012 r. i przez cztery dni w maju 2012 r. Szkoła nie kontynuowała z nim współpracy w roku szkolnym 2012/2013. Czy powinien dostać dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2012 r.?

 

Za 2012 r. nie przysługuje mu trzynasta pensja bez względu na staż, gdyż szkoła  nie nawiązała z nim w poprzednim roku stosunku pracy zgodnie z organizacją pracy tej placówki. Należy zatem sprawdzić, czy w 2012 r. nauczyciel faktycznie przepracował wymagane 180 dni. Robimy to tak:

- styczeń 2012 r.: 31 dni efektywnej pracy,

- luty 2012 r.: 29 dni efektywnej pracy,

- marzec 2012 r.: 31 dni efektywnej pracy,

- kwiecień 2012 r.: 30 dni kalendarzowych – 1 dzień choroby = 29 dni efektywnej pracy,

- maj 2012 r.: 31 dni kalendarzowych – 4 dni choroby

= 27 dni efektywnej pracy,

- czerwiec 2012 r.: 30 dni efektywnej pracy,

- łącznie 177 dni efektywnej pracy.

W 2012 r. nauczyciel nie przepracował efektywnie minimum 180 dni. W związku z tym nie otrzyma świadczenia za ten rok.

- Nauczycielka zatrudniona według pensum 18/18, otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze 2331 zł brutto, dodatek za wysługę lat w wysokości 11 proc. pensji zasadniczej i dodatek za wychowawstwo w kwocie 190 zł brutto miesięcznie. W listopadzie 2012 r. korzystała z dwóch dni opieki nad dzieckiem (na podstawie art. 188 k.p.), a w dniach tych powinna przepracować odpowiednio 5 i 4 godziny. Jak obliczyć kwotę podlegającą wyłączeniu z podstawy wymiaru trzynastki za 2012 r. z tytułu wskazanych dwóch dni opieki?

 

Nauczycielka otrzymuje wyłącznie składniki płacy w stałej stawce miesięcznej. Aby ustalić wysokość wynagrodzenia należnego za dwa dni opieki nad dzieckiem, postępujemy następująco:

- ustalamy podstawę wymiaru; jest to suma składników w stałej stawce miesięcznej za listopad 2012 r.:

2331 zł + (2331 zł x 11 proc.) + 190 zł = 2777,41 zł

- kalkulujemy stawkę godzinową; w tym celu podstawę wymiaru dzielimy przez nominał czasu pracy listopada 2012 r., a w przypadku nauczyciela – przez miesięczne pensum (pensum x wskaźnik 4,16):

2777,41 zł : (18 godz. x 4,16) = 2777,41 zł : 75 godz. = 37,03 zł

- obliczamy końcową kwotę do odjęcia z podstawy wymiaru trzynastki – stawkę godzinową mnożymy przez liczbę godzin, jakie nauczyciel powinien przepracować podczas dwóch dni opieki nad dzieckiem:

37,03 zł x 9 godz. = 333,27 zł.

Czy trzynastka podlega egzekucji

- Rozliczam płace w biurze finansów oświaty. Pracownik administracyjny szkoły, którego zarobki podlegają komorniczym potrąceniom na zaległe alimenty, odszedł z pracy z końcem października 2012 r. Niedługo wypłacę mu trzynastkę za 2012 r. Czy mam dokonać z niej potrącenia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości?

 

Po rozwiązaniu stosunku pracy należy dokonywać potrąceń z wypłacanych byłemu pracownikowi wynagrodzeń i świadczeń, chyba że zajęcie odwoła komornik.  Trzynasta pensja podlega potrąceniom z tytułu alimentów do pełnej kwoty netto. Należy ją zatem przekazać w stawce netto organowi egzekucyjnemu bądź wskazanemu przez niego wierzycielowi w miesiącu dokonywania jej wypłaty.

Podstawa prawna

art. 2 ust. 3 i art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym

art. 2 ust. 3 pkt 6 lit. a i art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym

art. 1823 § 1 pkt 1 oraz § 2 i 3 k.p.,- art. 29 ust. 5a ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 77, poz. 512 ze zm.),- art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym,- § 6 pkt 4 ogólnego rozporządzenia urlopowego.

- art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym- § 6 pkt 4 rozporządzenia ogólnego rozporządzenia urlopowego

- art. 4 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym, - art. 179 § 3 i 4 k.p.- § 6 ogólnego rozporządzenia urlopowego - § 7–10 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.)

- art. 224 § 2 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (jedn. tekst DzU z 2010 r. nr 10, poz. 65 zez zm.)

- art. 2 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym

- § 6 pkt 6 ogólnego rozporządzenia urlopowego

- art. 1031 § 2 i art. 1032 § 1 pkt 4 k.p. - § 5 rozporządzenia o ustalaniu wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy- art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym - § 6 pkt 4 rozporządzenia ogólnego rozporządzenia urlopowego

- art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 4 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym

- art. 68 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.)- § 1 ust. 3 i § 3 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 19 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się, dla celów naukowych, artystycznych, oświatowych i z innych ważnych przyczyn oraz ulg i świadczeń związanych z tym kształceniem, a także organów uprawnionych do ich udzielania (DzU z 2001 r. nr 1, poz. 5; dalej – rozporządzenie o udzielaniu nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się)- art. 2 ust. 3 pkt 6 lit. c ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym

- § 11 rozporządzenia o udzielaniu nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się- art. 2 ust. 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym

- art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym- rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (DzU nr 46, poz. 432 ze zm.)

- art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym- rozporządzenie o organizacji roku szkolnego

- art. 2 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym- rozporządzenie o organizacji roku szkolnego

- art. 2 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym- § 5 w związku z § 4 ust. 2 rozporządzenia o ustalaniu wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy

- art. 87 § 5 k.p.