Chodzi o osoby stojące na czele jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej albo dla których resort ten jest organem założycielskim lub reprezentuje je wobec Skarbu Państwa. Placówki te wchodzą w skład wojska, np. dowództwo wojsk lądowych, powietrznych, marynarka wojenna lub zajmują się jego szeroką rozumianą obsługą, np.
- zapewniające kompetentne kadry szkoły oficerskie, podoficerskie, akademia obrony narodowej,
- techniczną, remontową, inżynieryjną itd.,
- medyczną, np. szpitale.
[srodtytul]Bez zysku nie było pieniędzy[/srodtytul]
Dotychczas dostawali oni nagrody roczne, pod warunkiem że podległy im podmiot poprawił wyniki finansowe w szczególności przez wzrost zysku netto, zmniejszenie straty finansowej, zwiększenie rentowności obrotu netto, obniżenie poziomu kosztów działalności lub poprawę płynności finansowej. Chodzi o [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166219]rozporządzenie ministra obrony narodowej z 21 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagrody rocznej osobom kierującym niektórymi podmiotami prawnymi (DzU nr 97, poz. 873)[/link]. W konsekwencji brak choćby minimalnego zysku netto odbierał im prawo do tego świadczenia, które jest tak naprawdę jedynym instrumentem ich motywacji dopuszczonym przez [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80668]ustawę kominową (DzU z 2000 r. nr 26, poz. 306 ze zm.)[/link]. Są to tymczasem jednostki zajmujące się głównie remontem uzbrojenia i sprzętu wojskowego. To oraz trwająca dodatkowo reorganizacja armii powodują, że stawiane im wymogi nabycia nagrody są zbyt drastyczne. Trudno im bowiem osiągnąć dodatni wynik finansowy, zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej.
[srodtytul]Wystarczy zmniejszenie straty[/srodtytul]
Dlatego ustawodawca uznał, że w celu zachęcenia kadry zarządzającej jest konieczne złagodzenie tych kryteriów. Tym bardziej że sama ustawa kominowa uzależnia uzyskanie nagrody rocznej nie tylko od osiągnięcia plusowego wyniku finansowego, ale również alternatywnie od stopnia realizacji zadań przez osobę kierującą daną placówką.
[b]Taką właśnie korektę przewiduje nowela do[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=287897] rozporządzenia z 11 września 2008 r. (DzU nr 190, poz. 1164 ze zm.)[/link], pozwalając na przyznanie nagrody rocznej m.in. wtedy, gdy jednostka wykazała się dodatnim wynikiem finansowym lub zmniejszyła stratę netto.[/b]
[b]Nowela weszła w życie 8 listopada 2008 r. i dotyczy nagród za 2008 r.[/b] Mówi bowiem w przepisie przejściowym, że nagrody roczne za 2007 r. należą się na starych zasadach, czyli jeszcze zaostrzonych.
[srodtytul]Warunki do spełnienia[/srodtytul]
Dodajmy, że nagrody roczne dla owych menedżerów mają charakter fakultatywny. Pracodawca przyznaje je na umotywowany wniosek rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego. Oprócz złagodzonego warunku menedżer musi spełnić jeszcze takie:
- efektywnie wdrażać plany restrukturyzacji lub rozwoju,
- terminowo regulował zobowiązania publicznoprawne,
- nie przekroczył maksymalnego rocznego wskaźnika przyrostu średniej płacy.
Wniosek powinien zawierać ocenę wyników finansowych i stopnia ich realizacji i zostać sporządzony według podstawowych wskaźników ekonomicznych z roku badanego i poprzedniego. Wysokość nagrody nie może przekroczyć trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w roku poprzedzającym przyznanie rekompensaty.
[ramka][b]Dla kogo gratyfikacja[/b]
Na nagrodę roczną mają szanse następujące osoby zarządzające wymienionymi w artykule podmiotami prawnymi:
- ich kierownicy, w szczególności dyrektorzy, prezesi, tymczasowi kierownicy, zarządcy komisaryczni i zarządzający na podstawie umów cywilnych,
- ich zastępcy,
- członkowie organów zarządzających tych jednostek, w szczególności członkowie zarządu,
- główni księgowi,
- kierownicy samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.[/ramka]