Fundacja rodzinna też musi pamiętać o cenach transferowych

Wprawdzie fundacja rodzinna jest zwolniona z CIT, jednak w niektórych przypadkach zarówno ona, jak i fundator lub beneficjenci będą musieli sporządzić dokumentację lokalną i złożyć formularz TPR.

Publikacja: 18.12.2023 02:00

Fundacja rodzinna też musi pamiętać o cenach transferowych

Foto: Adobe Stock

Wejście w życie przepisów o fundacji rodzinnej było bardzo wyczekiwane przez wielu podatników, głównie właścicieli rodzinnych przedsiębiorstw. Fundacja rodzinna pozwala zabezpieczyć biznes lub aktywa rodzinne fundatora i ustalić przejrzyste metody sukcesji na rzecz beneficjentów fundacji. Dodatkowo fundacja rodzinna jest instytucją uprzywilejowaną podatkowo, gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT fundacja rodzinna jest podmiotowo zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. Nie oznacza to jednak, że fundacja rodzinna nie może być przedmiotem żadnych obowiązków nałożonych przez ustawę o CIT. Przykładem mogą być obowiązki związane z przepisami o cenach transferowych (art. 11a-11t ustawy o CIT) i mogą one dotyczyć nie tylko samej fundacji, ale także podmiotów powiązanych, w tym fundatora i beneficjentów (na podstawie analogicznych przepisów art. 23m-23zf ustawy o PIT). Na co zatem zwrócić uwagę?

Pozostało 94% artykułu

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: TSUE kolejny raz o elektromobilności
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
W podróż służbową motocyklem? To możliwe
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zagraniczna firma i prace montażowe. Kiedy powstaje zakład podatkowy w Polsce?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Faktura za agroturystykę tylko na żądanie klienta
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak obliczyć podatek wyrównawczy do zapłaty
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni