Podatnik VAT nie może odpowiadać za nie swoje działania

Organy administracji skarbowej nie powinny odmawiać prawa do odliczenia naliczonego VAT przedsiębiorcom tylko dlatego, że występowali w łańcuchu dostaw, w którym inne podmioty dopuściły się nadużyć podatkowych.

Publikacja: 17.02.2025 05:50

Podatnik VAT nie może odpowiadać za nie swoje działania

Foto: Adobe Stock

Od lat największa liczba kontroli podatkowych i kontroli celno-skarbowych prowadzona jest przez organy podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług. Popularność tego obszaru rozliczeń nie maleje, ponieważ ustawodawca wciąż nie wymyślił skutecznego rozwiązania na zmniejszenie luki w podatku od towarów i usług i liczbę oszustw podatkowych polegających na wyłudzeniu VAT.

Praktyka pokazuje jednak, że działania organów podatkowych uderzają najczęściej nie w organizatorów karuzel podatkowych, którzy są dysponentami wyłudzonego VAT, lecz w przedsiębiorców, którzy stali się uczestnikami łańcucha dostaw zorganizowanego w celu popełnienia przestępstwa. Organy podatkowe wręcz automatycznie opracowują argumentację przemawiającą za tym, że taki podmiot nie dochował należytej staranności przy wyborze kontrahentów, a tym samym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących kwestionowane transakcje.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Strata stracie nierówna
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
KSeF. Czas przygotować się do e-fakturowania. Terminy, wymagania, kary
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wydatki na samochód wpływają na opodatkowanie IP Box
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Trudne do wyceny wartości niematerialne – rola analizy DEMPE
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Strata powstała w wyniku oszustwa może być podatkowym kosztem
Reklama
Reklama