E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję w tej formie. Adres i darmową skrzynkę do e-Doręczeń można założyć online na stronie Biznes.gov.pl. Aby wypełnić wniosek, należy się zalogować profilem zaufanym albo e-dowodem. Po pozytywnej weryfikacji wniosku na podany w nim adres e-mail wpłynie informacja o założeniu adresu i skrzynki do e-Doręczeń, a także instrukcja aktywowania adresu. Po aktywacji adres zostaje wpisany do bazy adresów elektronicznych.

Od 1 stycznia br. obowiązek korzystania z e-Doręczeń objął już organy administracji publicznej (w tym również organy podatkowe i organy administracji samorządowej). Firmy, które przed 1 stycznia 2025 r. zarejestrowały działalność w KRS, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r. Zarejestrowani w CEIDG mają czas do 1 października 2026 r. Firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS po 1 stycznia br., zakładają adresy i skrzynki do e-Doręczeń już podczas rejestracji.

Dla firm wpisanych do KRS e-Doręczenia obowiązują więc od jutra. Tymczasem już dziś upływają kolejne ważne terminy, m.in. na: złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości dla firm, które skorzystały z możliwości przedłużenia terminu czy złożenie urzędowi skarbowemu zeznania CIT-8 lub CIT-8AB za 2024 r. (z załącznikami) przez podatników CIT, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Mamy również nowy obowiązek – przedsiębiorcy wykazujący straty lub niską rentowność których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, muszą po raz pierwszy rozliczyć minimalny podatek dochodowy.

Zapraszam do lektury.