Tak wynika z [b]wytycznych ministra finansów z 13 lutego 2009 r., adresowanych do wszystkich dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej w kraju (PT3/812/4/15/CZE/09/185) - [link=http://www.rp.pl/artykul/463866.html]zobacz interpretację ogólną ministra finansów[/link][/b]. Mają one wyjaśnić skutki wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora sp. z o.o. przeciwko dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie (C-414/07). Chodziło o interpretację przepisów szóstej dyrektywy UE w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodów o ładowności powyżej 500 kg (tzw. samochody z kratką).

Co do zasady prawo do odliczenia VAT z tytułu zakupu paliwa do samochodów przysługuje w dwóch wypadkach. A mianowicie, gdy obowiązujące po 1 maja 2004 r. przepisy polskiej ustawy o VAT umożliwiały (lub umożliwiają) odliczenie tego podatku oraz gdy obowiązujące po przystąpieniu Polski do Wspólnoty przepisy uniemożliwiały (lub uniemożliwiają) odliczenie, ale prawo funkcjonujące jeszcze 30 kwietnia 2004 r. takiego ograniczenia nie przewidywało.

[srodtytul]Potrzebne dokumenty[/srodtytul]

Według ministra finansów, zgodnie z wyrokiem Trybunału w Luksemburgu, podatnicy mają prawo do korekty swoich rozliczeń, o ile posiadają dokumenty potwierdzające, że wykorzystywane przez nich w prowadzonej działalności gospodarczej auto nie było samochodem osobowym, a dopuszczalna ładowność przekraczała wspomniane 500 kg. Przedsiębiorca pragnący odliczyć VAT od paliwa musi też posiadać oryginały faktur potwierdzających poniesione wydatki.

Żeby odzyskać nadpłacony podatek od towarów i usług, wystarczy złożyć korektę deklaracji za dany miesiąc. Jednocześnie MF przypomina, że prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego mają także przedsiębiorcy, którzy zechcą zweryfikować VAT odliczony przy nabyciu lub imporcie tego samochodu (lub z tytułu nabycia usług, zgodnie z umową najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są pojazdy samochodowe). Przedsiębiorcy będą zatem mogli skorygować deklaracje, odliczając pełną kwotę podatku wynikającą z faktury lub dokumentu celnego, pod warunkiem posiadania stosownych dokumentów i wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej. Przy dokonywaniu korekty muszą jednak pamiętać, aby uwzględnić odliczoną już wcześniej w ramach limitu obowiązującego dla samochodów osobowych kwotę (zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT).

„Biorąc pod uwagę postanowienia ww. wyroku oraz mając na uwadze konieczność uniknięcia kosztów postępowania przed sądami administracyjnymi, nie ma podstaw do kwestionowania podatnikom użytkującym pojazdy samochodowe w prowadzonej działalności gospodarczej, do których ma zastosowanie ww. wyrok TSWE, do korzystania z prawa do odliczania na zasadach ogólnych w bieżących rozliczeniach podatku naliczonego z tytułu bieżących zakupów paliwa wykorzystywanego do napędu tych pojazdów” – podkreśla ministerstwo w wystąpieniu do podległych sobie służb.

[srodtytul]Korekta to nie obowiązek[/srodtytul]

Co ważne, jak wynika z wytycznych Ministerstwa Finansów, podatnicy, którzy spełniają warunki do dokonania korekty podatku VAT, mogą, ale nie muszą, jej dokonywać. Dla tych, którzy nie zdecydują się na poprawianie swoich wcześniejszych rozliczeń z fiskusem w zakresie podatku od towarów i usług, nieodliczony VAT od paliwa pozostanie kosztem uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) lub od osób prawnych (CIT).

Takie stanowisko jest o tyle ważne, że przepisy o podatku dochodowym pozwalają zaliczyć do kosztów podatkowych zapłacony VAT tylko wtedy, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do jego odliczenia.

[ramka]Wytyczne MF nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że niedawny wyrok ETS nie ogranicza się jedynie do odliczenia podatku VAT od paliwa. Dotyczy także przedsiębiorców, którzy nie odliczyli całego podatku od rat leasingowych czy faktur zakupu samochodu.[/ramka]