Zgodnie z art. 121 ust. 3 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 182 ze zm.) pracownikowi socjalnemu, który przepracował nieprzerwanie ?i faktycznie co najmniej pięć lat, raz na dwa lata należy się dodatkowy urlop wypoczynkowy. Będzie to dziesięć dni roboczych. O taką ekstrapulę występuje sam zainteresowany we wniosku do pracodawcy.

Definicyjny problem

Po upływie dwóch lat od zakończenia dodatkowego urlopu zatrudniony nabywa prawo do kolejnego takiego wypoczynku. Ten dwuletni okres uprawniający do następnego urlopu liczy się, poczynając od dnia następującego po ostatnim dniu poprzednich wakacji. Jeśli zatrudniony nie wykorzysta ekstraurlopu bezpośrednio po nabyciu do niego prawa, kolejny przywilej powstaje po dwóch latach od nabycia prawa do poprzednich takich wakacji.

Przez pracę nieprzerwaną należy rozumieć tę realizowaną bez przerw w zatrudnieniu, zaś przez faktyczne wykonywanie obowiązków – zwykłe, codzienne świadczenie pracy. Zgodnie z wyjaśnieniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (http://www.mpips.gov.pl/pomoc-spoleczna/interpretacje-wybranych-przepisow/dodatkowy-urlop-wypoczynkowy) okresy niewykonywania pracy z powodu niezdolności do pracy, przebywania na urlopie macierzyńskim, opieki nad chorym dzieckiem czy urlopu szkoleniowego nie przerywają okresu zaliczanego do okresu, od którego zależy nabycie prawa do ekstrawakacji. Natomiast przerwy ?w zatrudnieniu, a także w faktycznym wykonywaniu pracy, np. urlop bezpłatny czy wychowawczy, uniemożliwiają uzyskanie prawa do tego bonusa.

Przykład

Kobieta zatrudniona jako pracownik socjalny ?w powiatowym centrum pomocy rodzinie wykonywała obowiązki obejmujące pracę socjalną przez cztery lata. Następnie przez sześć miesięcy była na urlopie macierzyńskim. Po powrocie z niego ?i przepracowaniu sześciu miesięcy nabyła prawo do dziesięciu dni roboczych dodatkowego wypoczynku.

Jakie obowiązki

Aby otrzymać dodatkowe dni wolne, pracownik socjalny musi pozostawać w zatrudnieniu w ośrodku pomocy społecznej lub w powiatowym centrum pomocy rodzinie. Gdyby wykonywał pracę kolejno i bez przerwy w obu tych jednostkach, uznaje się to za kontynuację jego zatrudnienia.

Jednocześnie do obowiązków tej osoby musi należeć praca socjalna oraz przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych. Zgodnie z pismem MPiPS z 4 grudnia 2008 r. (SPS 023-6214/08) praca socjalna jest rozumiana jako wzmacnianie osób i rodzin w uzyskaniu/odzyskaniu zdolności do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie, rozwijanie poczucia godności osobistej i odpowiedzialności poszczególnych osób, stymulowanie grup ?i całych społeczności lokalnych w samopomocy.

Pracownik socjalny, którego oddelegowano do innych zadań służbowych, np. do referatu zajmującego się funduszem alimentacyjnym, nie wykonuje faktycznie obowiązków z zakresu pracy socjalnej oraz przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych. Zatem do dwuletniego okresu służącego nabyciu kolejnego urlopu nie wlicza mu się czasu oddelegowania do innych powinności. O przywilej dodatkowych wakacji nie mogą też zabiegać pracownicy socjalni zatrudnieni w innych jednostkach niż ośrodek pomocy społecznej czy powiatowe centrum pomocy społecznej.