O tym, jakie mogą one być, przekonują pytania czytelników. Choć umowa o pracę na zastępstwo ma sporo zalet, to najwięcej kłopotów pracodawcom sprawiają warunki dopuszczalności samego jej wymówienia.
- Pracownik będzie nieobecny w pracy przez cztery miesiące z powodu urlopu bezpłatnego. W innym dziale firmy jest taki, który mógłby zastąpić nieobecnego. Czy chcąc obsadzić to stanowisko, musimy zatrudnić nowego pracownika, czy możemy zatrudnić własnego? –
pyta czytelniczka.
Nieobecnego pracownika wolno zastąpić nie tylko nową osobą spoza firmy. Na czas absencji szef ma prawo zawrzeć umowę na zastępstwo z pracownikiem już u niego zatrudnionym. Musi jednak przy tym spełnić ważny wymóg.
Bez dublowania obowiązków
Co do zasady z jednym pracownikiem pracodawca może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy. Jest jednak wyjątek – dopuszcza się zawarcie z tym samym pracownikiem drugiej umowy, jeśli zakres obowiązków będzie różnić się od tego wynikającego z pierwotnej umowy, a wykonywanie starych obowiązków nie będzie kolidowało z nowymi. Oznacza to, że praca odbywa się w zakresie normalnego czasu pracy. Dzięki temu szef uniknie łamania przepisów o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy.
Na zakres obowiązków trzeba zwrócić szczególną uwagę. Zgodnie z orzeczeniem Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 17 sierpnia 2006 r. (III APa 24/06) „świadczenie tej samej rodzajowo pracy, co określona w umowie o pracę poza normalnym czasem pracy pracowników, na podstawie kolejnej umowy o pracę jest kontynuowaniem stosunku pracy w godzinach nadliczbowych. Zawieranie takich umów stanowi obejście przepisów o czasie pracy, przy czym nie ma tu znaczenia wola pracownika i pracodawcy".
Oddzielne uprawnienia
Zatrudniając pracownika na dodatkowej umowie na zastępstwo, dla każdego z podpisanych angaży oddzielnie naliczamy wynagrodzenie, przeliczamy urlop wypoczynkowy, rozliczamy czas pracy.
Ponadto dla takiej osoby trzeba prowadzić dwie karty ewidencji czasu pracy. Angażując na zastępstwo własnego pracownika, szef musi wywiązać się z takich podstawowych obowiązków jak:
- skierowanie na badanie wstępne,
- przeszkolenie z zakresu BHP, czy
- poinformowanie w ciągu siedmiu dni od zawarcia umowy m.in. o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, przysługującym urlopie, długości okresu wypowiedzenia czy częstotliwości wypłaty wynagrodzenia (art. 29 kodeksu pracy).