Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz.1458 ze zm.)

zawiera pewne odrębności od powszechnie obowiązujących przepisów regulujących zagadnienia czasu pracy.

Nie są one jednak duże i sprowadzają się zasadniczo do pracy w godzinach nadliczbowych i jej rekompensowania. W pozostałym zakresie stosujemy „zwykłe” zasady wynikające z kodeksu pracy.

Regulamin pracy jednostki samorządowej musi określać rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie. Tak nakazuje art. 42 ustawy o pracownikach samorządowych. To całość zapisów dotyczących czasu pracy. Biorąc pod uwagę zasadę, zgodnie z którą w sprawach nieuregulowanych w ustawie należy stosować odpowiednio przepisy k.p., pracodawca samorządowy korzysta w pełni z:

- systemów czasu pracy uregulowanych w tym kodeksie,

- zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.

Kierować się przy tym musi następującymi zasadami:

- rozkłady czasu pracy powinny zostać uregulowane w regulaminie pracy,

- przy wprowadzaniu tej regulacji należy brać pod uwagę kwestię nadrzędną – jednostka musi funkcjonować w taki sposób, by umożliwić obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie.

Pracodawcy samorządowemu nie wolno przy tym stosować tylko tych przepisów, które stwarzają dla niego potencjalne udogodnienia. W pełni należy też pamiętać np. o wynikającym z art. 132 i 133 kodeksu pracy obowiązku udzielania pracownikom samorządowym nieprzerwanych wypoczynków dobowego i tygodniowego.

W większości przypadków stosowany jest tradycyjny, podstawowy system czasu pracy ze stałymi godzinami pracy (najczęściej od 7.30 do 15.30). Przy niektórych pracach już samo to może prowadzić do powstawania problemów z nadmiarem pracy nadliczbowej.

Zwróćmy uwagę na kilka – stosunkowo często się powtarzających – działań i sytuacji niezgodnych z przepisami o czasie pracy.

Czytaj także w serwisach:

Samorząd

»

Zadania

»

Administracja i informatyzacja

Samorząd

»

Praca w samorządzie