[b]- Jestem przedsiębiorcą wykonującym transport na potrzeby własne. Jestem również kierowcą, w związku z czym powinienem wystawiać sobie zaświadczenia za okresy, kiedy nie jeżdżę samochodem. Czy zaświadczenie to musi być wypełniane komputerowo?

Czy w związku z tym przed wyjazdem w nocy musiałbym wcześniej iść do biura i wystawić sobie zaświadczenie za wcześniejszy okres? Jak powinien wyglądać taki dokument, gdy auto stoi na parkingu np. 14 dni, czy wystarczy jeden formularz, czy na każdy dzień muszę wystawiać odrębny?[/b] – pyta czytelnik.

Wzór zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu został wprowadzony do europejskiego porządku prawnego na podstawie [link=http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:099:0014:0015:PL:PDF]decyzji Komisji nr 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (DzUrz UE L nr 99, str. 14)[/link].

W Polsce obowiązuje on od 3 listopada 2007 r., kiedy w art. 31 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=82A08F98CE8D14676D3584EB7E26B526?id=173274]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.)[/link] pojawił się nowy ust. 2a.

Jego najpoważniejszą wadą było wskazanie jedynie trzech przyczyn uzasadniających wystawienie zaświadczenia: przebywanie przez kierowcę na zwolnieniu lekarskim, urlopie wypoczynkowym bądź prowadzenie pojazdu niewyposażonego w tachograf.

Została ona wyeliminowana na mocy [link=http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:330:0080:0081:PL:PDF]decyzji Komisji Europejskiej z 14 grudnia 2009 r., zmieniającej decyzję 2007/230/WE w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (DzUrz UE L 330)[/link].

Ale nie w Polsce. U nas nadal obowiązuje stary druk zaświadczenia, bo dotąd nie znowelizowano art. 31 ust. 2a ustawy o czasie pracy kierowców.

[srodtytul]Dwa jednocześnie[/srodtytul]

Wątpliwości dotyczące stosowania nowego formularza doprowadziły do wydania przez [b]głównego inspektora transportu drogowego stanowiska z 15 stycznia 2010 r. (BPO-072-06/2010/07)[/b], w którym wskazano, że do czasu zmiany przepisów ustawy o czasie pracy kierowców dotyczących zaświadczeń o nieprowadzeniu pojazdu, kierowcy wykonujący przewozy na terenie kraju mogą stosować zarówno stary, jak i nowy druk zaświadczenia.

W przypadku przewozów międzynarodowych stare druki nie są już jednak honorowane przez organy kontrolne. Dlatego lepiej stosować nowy. Zresztą jego wprowadzenie do polskiego porządku prawnego jest tylko kwestią czasu.

Prace nad nowelizacją przepisów już się bowiem rozpoczęły. Tak więc jego wcześniejsze przyjęcie na potrzeby firmy oszczędzi zamieszania związanego z wdrażaniem nowych druków w momencie, gdy staną się już oficjalnie wymagane.

Z treści nowego wzoru, tak samo zresztą jak i starego, wynika, że musi być on sporządzony na komputerze lub maszynowo i podpisany przed rozpoczęciem podróży. Oznacza to, że organy kontrolne nie będą honorować zaświadczeń wystawionych własnoręcznie, nawet jeśli są one opatrzone podpisem przedsiębiorcy prowadzącego przewozy drogowe.

[srodtytul]Przed wyjazdem[/srodtytul]

I jeszcze jedno: zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej druk ten musi być wypełniony przed rozpoczęciem podróży. Oznacza to, że z jego podpisaniem nie należy zwlekać do chwili wyjazdu.

[ramka][b]Przykład 1[/b]

Przedsiębiorca transportowy będący jednocześnie kierowcą zakończył pracę w piątek o 11, rozpoczynając też odpoczynek tygodniowy. Zgodnie z terminarzem kolejny kurs zacznie w poniedziałek o 3 w nocy.

Przedsiębiorca może wystawić zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu w każdym czasie od momentu zakończenia jazdy w piątek do chwili jej podjęcia w poniedziałek.

Powinien jednak pamiętać, że takie działanie będzie możliwe wyłącznie w przypadkach, gdy jest w stanie przewidzieć, kiedy rozpocznie pracę. Dlatego że zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu wypełniane na unijnym druku musi stanowić ciągłość z wykresówkami.

W omawianym przypadku oznacza to, że powinno ono obejmować cały okres nieprowadzenia pojazdu, od godz. 11 w piątek do godz. 3 w poniedziałek.

Wystawienie zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu nie musi mieć miejsca bezpośrednio przed podjęciem kolejnego zadania przewozowego. Nie ma więc przeciwwskazań, żeby przedsiębiorca sporządził zaświadczenie bezpośrednio po zakończeniu pracy w piątek.[/ramka]

[srodtytul]Dłużej niż doba[/srodtytul]

Konstrukcja druku zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu pozwala objąć jednym zaświadczeniem okres nieprowadzenia pojazdu dłuższy niż doba.

Tworząc wzór zaświadczenia, KE nie przewidziała żadnych ograniczeń dotyczących maksymalnego okresu nieprowadzenia pojazdu, który może być wykazany na jednym druku.

Oznacza to, że jedynym ograniczeniem dotyczącym okresu, który obejmuje dane zaświadczenie, jest występowanie w tym czasie jednej przyczyny usprawiedliwiającej nieprowadzenie pojazdu przez kierowcę.

Wzór przewiduje w pkt 14 – 19, że podstawą wystawienia zaświadczenia może być:

- przebywanie przez kierowcę na zwolnieniu chorobowym i

- na urlopie wypoczynkowym,

- korzystanie z czasu wolnego od pracy lub odpoczynku,

- prowadzenie pojazdu wyłączonego z zakresu stosowania rozporządzenia (WE 561/2006 lub AETR),

- wykonywanie pracy innej niż prowadzenie pojazdu lub

- pozostawanie w gotowości.

Co istotne KE zastrzegła, że wypełniając zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu, można wybrać tylko jedną z omawianych rubryk.

Wskazuje to jednoznacznie, że w przypadku dłuższych okresów nieprowadzenia pojazdu, w których występuje kilka odrębnych przyczyn to usprawiedliwiających, należy wystawić kilka odrębnych zaświadczeń.

[ramka][b]Przykład 2[/b]

Przedsiębiorca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przewozy pojazdem o dmc przekraczającej 3,5 t. Poza tą działalnością, w razie braku zleceń transportowych, zajmuje się również serwisem komputerów i innego sprzętu elektronicznego.

Przez pierwszych 14 dni grudnia 2010 r. przedsiębiorca nie otrzymywał żadnych zamówień od spedytorów, przyjmując przez pierwszy tydzień zlecenia serwisowe, natomiast w drugim tygodniu korzystał ze zwolnienia lekarskiego.

W takim razie przedsiębiorca będzie musiał wystawić sobie dwa zaświadczenia, wskazując w pierwszym wyłącznie okres wykonywania pracy innej niż prowadzenie pojazdu.

Drugie zaświadczenie obejmujące okres od 8 do 14 grudnia powinno z kolei dotyczyć całego okresu korzystania ze zwolnienia lekarskiego.

Co istotne zaświadczenia muszą stanowić ciągłość z zapisami tachografu w pojeździe, więc powinny obejmować cały okres od zakończenia ostatniego zadania przewozowego w listopadzie do podjęcia kolejnego przewozu po 14 grudnia.[/ramka]