[b]Nie[/b]. Świadectwa pracy nie wydaje się w czasie trwania stosunku pracy. Pracodawca musi niezwłocznie wydać pracownikowi ten dokument tylko w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Wydania go nie może jednak uzależniać od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

[b]Istnieje tylko jeden wyjątek, kiedy mimo rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca nie ma obowiązku wydania świadectwa pracy. Chodzi o rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej.[/b] Wtedy szef wydaje pracownikowi świadectwo pracy, ale tylko na jego żądanie. Jeżeli więc podwładny zażąda go, pracodawca musi je wystawić.

Pytanie czytelnika może dotyczyć trudności w wykazaniu u nowego pracodawcy okresu pracy u tego, z którym nadal łączy go stosunek pracy. Ma to bowiem wpływ na ustalenie jego uprawnień urlopowych w nowej firmie. W takim wypadku pracownik może jednak posługiwać się zaświadczeniem o zatrudnieniu od obecnego pracodawcy.

Jeśli pracownik jednocześnie pozostaje w dwóch lub więcej stosunkach pracy, to do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu wypoczynkowego i jego wymiar, wlicza się okres poprzedniego niezakończonego zatrudnienia w części przypadającej przed nawiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy. Tak stanowi art. 1541 § 2 k.p.

[i]Autor jest legislatorem w Biurze Legislacyjnym Senatu[/i]