Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaczęła przyjmować wnioski o dofinansowanie w ramach działania 1.4 „Wzór na konkurencję" programu „Polska wschodnia". Oferta skierowana jest do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w tym makroregionie, którzy, biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, wyniki finansowe oraz ewentualne powiązania, mogą być zaliczeni do grupy mikro-, małych lub średnich firm. Potencjalni wnioskodawcy muszą także spełniać pewne dodatkowe kryteria odnoszące się m.in. do wielkości zatrudnienia i osiąganych przychodów >patrz ramka.
A co oferuje wspomniane działanie, czyli jedna z części programu „PW"? Przede wszystkim należy podkreślić, że będzie ono realizowane w dwóch etapach. W trakcie pierwszego przedsiębiorcy będą mogli otrzymać dofinansowanie na zakup usługi doradczej związanej z przeprowadzeniem audytu wzorniczego, a następnie opracowaniem na jego podstawie strategii wzorniczej. W drugim firmy będą miały sposobność uzyskania dotacji na wdrożenie wspomnianej strategii, czyli praktyczne wykorzystanie wynikających z niej zaleceń.
Na razie mówimy jednak tylko o pierwszym etapie. To jego dotyczy ogłoszony przez PARP konkurs i aktualny nabór wniosków. A ma on pomóc w wyłonieniu projektów, które w największym stopniu przyczynią się do wzmocnienia konkurencyjności przedsiębiorstw z sektora MSP przez zwiększenie ich potencjału w zakresie umiejętnego zarządzania wzornictwem oraz wzrost wykorzystania wzornictwa w działalności przedsiębiorstw. W dłuższej perspektywie ma to doprowadzić do wprowadzenia na rynek nowych produktów.
Regulaminowe definicje
Zasadniczym elementem projektu musi być przeprowadzenie audytu wzorniczego i opracowanie strategii wzorniczej. Jak należy rozumieć te pojęcia? Wyjaśnienie przynosi regulamin konkursu, w myśl którego audyt wzorniczy to analiza działalności przedsiębiorcy pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych, której wynikiem jest strategia wzornicza. Audyt obejmuje m.in.: analizę wzorniczą beneficjenta w zakresie oferty produktowej, modelu biznesowego, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji, strategii marketingowej, zdefiniowania i charakterystyki klientów i konkurencji oraz kluczowych trendów branżowych, analizę potrzeb przedsiębiorcy w zakresie zarządzania wzornictwem, analizę oferty pod kątem wykorzystania wzornictwa i potencjału rynkowego wnioskodawcy.
Natomiast strategia wzornicza oznacza raport z przeprowadzonego audytu wzorniczego zawierający co najmniej następujące elementy:
– ogólną charakterystykę firmy zawierającą analizę wzorniczą przedsiębiorstwa w zakresie produktów, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji z klientem, strategii marketingowej,
– ogólny opis otoczenia firmy w zakresie wzornictwa zawierający co najmniej informacje odnośnie do charakterystyki klientów, opis głównych konkurentów, opis trendów rynkowych,
– określenie kluczowych w kontekście beneficjenta trendów branżowych, społecznych i technologicznych o dużym potencjale wpływu na rynek beneficjenta,
– ocenę poziomu wykorzystania wzornictwa w firmie oraz jej potencjału w tym zakresie,
– zdefiniowanie problemów wzorniczych w firmie, przy czym problemy te mogą dotyczyć zarówno produktu, jak i innych procesów biznesowych w firmie,
– rekomendacje dalszych szczegółowych działań dla firmy.
Najpierw wykonawca
Przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie sięgające maksymalnie 100 tys. zł przy intensywności wsparcia na poziomie nawet 85 proc. Tak wysoki udział dotacji w kosztach kwalifikowanych wynika z tego, że zastosowano tutaj mechanizm pomocy de minimis. Natomiast wydatki, które podlegają rozliczeniu, mogą obejmować wyłącznie koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych związanych z przeprowadzeniem audytu wzorniczego i opracowaniem wspomnianej strategii.
Co bardzo ważne, przedsiębiorca, który będzie chciał złożyć wniosek o dofinansowanie, musi mieć już wybraną firmę doradczą, która przeprowadzi audyt i opracuje strategię. Zgodnie bowiem z regulaminem konkursu wybór wykonawcy audytu wzorniczego przez wnioskodawcę musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wyłonienie wykonawcy musi zostać przeprowadzone zgodnie z art. 6c ustawy o PARP oraz wytycznymi w zakresie tzw. kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy europejskich. Chodzi więc o zachowanie reguł przejrzystości i konkurencyjności przy dokonywaniu takiego wyboru, w szczególności w zakresie: sposobu upublicznienia zapytania ofertowego i wyniku postępowania o udzielenie zamówienia, określenia warunków udziału w postępowaniu, sposobu opisu przedmiotu zamówienia, określenia kryteriów oceny ofert i terminu ich składania.
Po dokonaniu wyboru właściwej instytucji należy z nią podpisać umowę warunkową. Jej wzór i zakres informacji, które powinny być w niej zawarte, można znaleźć na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Daty naboru
Wnioski o dofinansowanie będą przyjmowane do 30 grudnia. Na dofinansowanie projektów, które w największym stopniu będą odpowiadać przyjętym kryteriom wyboru, zarezerwowano 5 mln zł. To budżet konkursu dla pierwszego etapu działania 1.4. Biorąc pod uwagę maksymalną wartość dotacji (100 tys. zł), środków musi wystarczyć na sfinansowanie co najmniej 50 projektów.
Szczegółowe informacje o naborze wniosków, w tym jego regulamin, kryteria wyboru projektów wraz z ich opisem, można znaleźć na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl).