Przekonał się o tym mężczyzna, któremu w obu instancjach sądów administracyjnych odmówiono przyznania prawa pomocy, tj. zwolnienia od wpisu sądowego od skargi. Sprawa dotyczyła odmowy Urzędu Patentowego przyznania patentu na przedstawiony projekt.
Latem bieżącego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie pozostawił bez rozpoznania wniosek mężczyzny, gdyż ten nie zastosował się do wezwania sądu. WSA wcześniej informował, że zależy mu, by prośba o zwolnienie z kosztów została złożona na urzędowym formularzu, w ciągu siedmiu dni, w przeciwnym wypadku nie zareaguje.
Na zarządzenie o odmowie skarżący wniósł sprzeciw, jednakże Wojewódzki Sąd Administracyjny pozostał nieugięty. Jego zdaniem prośby o zwolnienie z kosztów są sformalizowane, a wnioskodawcy powinni postępować zgodnie z przepisami postępowania przed sądami administracyjnymi oraz przepisami wykonawczymi (VI SA/Wa 356/13).
Sprawa trafiła do Naczelnego Sadu Administracyjnego. NSA 25 września 2013 roku orzekł, że warunkiem merytorycznego rozpoznania wniosku o przyznanie prawa pomocy jest złożenie prośby na urzędowym formularzu wskazanym w rozporządzeniu w sprawie określenia wzoru i sposobu udostępniania urzędowego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz sposobu dokumentowania stanu majątkowego, dochodów lub stanu rodzinnego wnioskodawcy.
Dodał, że formularz powinien zawierać w szczególności oświadczenie obejmujące dokładne dane o stanie majątkowym i dochodach, a jeżeli wniosek składa osoba fizyczna - dokładne dane o stanie rodzinnym.
NSA zgodził się z warszawskim sądem administracyjnym, że jeżeli wnioskodawca nie zareagował na wezwanie sądu i nie wypełnił przykładnie wniosku w zakreślonym przez sąd terminie, to należało pozostawić prośbę o zwolnienie kosztów bez rozpatrzenia (II GZ 530/13).
Orzeczenie jest prawomocne.