Prowadzę działalność gospodarczą. Planuję rozszerzyć jej zakres i w związku z tym zatrudnić pracowników. Czy taki zamiar trzeba zgłosić do Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej? Czy jest na to jakiś termin? Czy w razie niedokonania zgłoszenia spotka mnie kara?

Nie to odpowiedź na wszystkie trzy pytania. Od 17 stycznia 2013 r. przestał obowiązywać art. 209 kodeksu pracy, który nakładał na każdego pracodawcę rozpoczynającego działalność obowiązek pisemnego zawiadomienia o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności właściwego okręgowego inspektora pracy i państwowego inspektora sanitarnego. Obowiązywał 30-dniowy termin na takie zgłoszenie, liczony od dnia rozpoczęcia działalności (rozumianej jako moment uzyskania statusu pracodawcy – czyli zatrudnienia pierwszej osoby na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę).

Od 17 stycznia br. zniesiono również obowiązek informowania inspekcji pracy i sanepidu o zmianie miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności. Trzeba było to robić zwłaszcza w razie zmiany technologii lub profilu produkcji, które mogłyby powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników (uchylony art. 209 § 2 k.p.).

To wielka ulga dla pracodawców. W razie niespełnienia tych obowiązków ryzykowali ukaranie karą w postaci grzywny w wysokości od 1 tys. do 30 tys. zł (nieobowiązujący już art. 283 § 2 pkt 1 k.p.).

Styczniowa zmiana przepisów wprowadziła również dodatkowe zapisy do ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (DzU z 2011 r. nr 212, poz. 1263 oraz z 2012 r., poz. 460 i 892) oraz ustawy z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (DzU z 2012 r., poz. 591). W rezultacie inspekcja pracy i inspekcja sanitarna mogą uzyskiwać informacje z danych gromadzonych przez GUS i ZUS (na kontach płatników). Dane te mają być im udostępniane bezpłatnie z częstotliwością raz na kwartał.

Jednocześnie skrócono również (z 14 do 3 dni) czas, w którym naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek wydać potwierdzenie o nadaniu numeru NIP nowemu podmiotowi rozpoczynającemu działalność gospodarczą.

Celem wprowadzenia wskazanych zmian jest ułatwienie rozpoczęcia działalności gospodarczej przez zniesienie dwóch obowiązków rejestracyjnych, a tym samym znaczne okrojenie czasu zakładania biznesu.

Podstawa prawna:

ustawa z 9 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, oraz niektórych innych ustaw