W związku z tym, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej to w istocie czasowe zaprzestanie jej prowadzenia, należy zastanowić się nad wpływem zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na obowiązki o charakterze publicznoprawnym. Istotne znaczenie ma ustalenie momentu, od kiedy zawieszenie wywiera wpływ na te zobowiązania.

W odniesieniu do tego rodzaju zobowiązań zawieszenie wykonywania działalności wywiera skutki prawne od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Początek okresu zawieszenia rozpoczyna się od dnia wskazanego przez przedsiębiorcę we wniosku – jest to okres, od którego biegnie termin zawieszenia. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej to czas, który biegnie od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej (nie wcześniej jednak niż w dniu jego złożenia) do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej (nie wcześniej jednak niż w dniu jego złożenia).

Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jest ograniczony ustawowo. Natomiast jeśli chodzi o termin zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, to przedsiębiorca ma w tym zakresie swobodę (w granicach art. 14a ust. 1 s.d.g.).

Art. 26 ust. 2 s.d.g. stanowi, że wniosek o wpis do CEIDG mógł być również złożony na formularzu zgodnym z formularzem, o którym mowa w ust. 1, w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy osobiście albo wysłany listem poleconym. Należy pamiętać, aby wniosek o wpis do CEIDG wysłany listem poleconym opatrzony był własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza (art. 27 ust. 9 s.d.g.).

Jeżeli wniosek złożony w sposób określony w art. 26 ust. 2 s.d.g. jest niepoprawny, organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, wskazując uchybienia, w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania (art. 27 ust. 4 s.d.g.).

Przepisy s.d.g. w zakresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej stanowią lex specialis wobec przepisów k.p.a. dotyczących wszczęcia postępowania administracyjnego. Warto przypomnieć o deklaratoryjnym charakterze wpisu oraz o fakcie, że wpis do CEIDG, jak również zmiany wpisu nie stanowią podstawy do wszczęcia postępowania administracyjnego w rozumieniu k.p.a.

Tak więc w przypadku złożenia niepoprawnego wniosku o zmianę wpisu (zawieszenie działalności) wysłanego listem poleconym powinien znaleźć zastosowanie art. 27 ust. 4 s.d.g. mówiący o uzupełnieniu bądź korekcie wniosku w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania (organ gminy powinien wskazać uchybienia wniosku).

Konkludując należy stwierdzić, iż datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jest dzień wskazany przez przedsiębiorcę we wniosku pod warunkiem, iż nie przypada on wcześniej niż na dzień złożenia wniosku, przy uwzględnieniu faktu, że dla wniosku nadanego listem poleconym za pośrednictwem polskiej placówki pocztowej operatora publicznego decydująca, jako dzień złożenia wniosku, jest data stempla pocztowego, a nie dzień wpływu wniosku do organu.

Przeciwne rozumowanie byłoby sprzeczne z ratio legis przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej i skutkowałoby negatywnymi konsekwencjami wobec deklaratoryjnych czynności przedsiębiorcy, wywołanymi ewentualnymi opóźnieniami w doręczeniu wniosku do organu przez pocztowego operatora publicznego.