Od 29 czerwca 2011 r. pracodawca musi skierować pracownika – kierowcę na badania okresowe wzroku potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdu.
Jest to warunek wykonywania pracy przez osoby, które w ramach obowiązków służbowych kierują pojazdami na podstawie uzyskanego prawa jazdy kat. B. To wynik uchwalonego 15 kwietnia 2011 r. rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (DzU nr 88, poz. 503).
Wytyczne w sprawie okresowych okulistycznych badań lekarskich dotyczą pracowników korzystających podczas świadczenia pracy zarówno z samochodów służbowych, jak i prywatnych.
– Zgodnie z cytowanym rozporządzeniem skierowanie w celu wykonania konsultacji okulistycznej oraz przeprowadzenia badania oceniającego widzenie zmierzchowe i zjawisko olśnienia jest obligatoryjne w odniesieniu do osoby posiadającej prawo jazdy kategorii A, A1, B, B1, B+E, T, kierującej pojazdem w ramach obowiązków służbowych.
Zatem jeśli pracownik w ramach swoich obowiązków służbowych będzie kierować pojazdami, do których prowadzenia jest wymagane prawo jazdy jednej z wyżej wymienionych kategorii, musi zostać skierowany na badania. I nie ma znaczenia, czy jest to samochód służbowy czy prywatny – mówi Anna Telec, radca prawny z Kancelarii Prawa Pracy z Warszawy.
W zakres badań wchodzi obecnie m.in. badanie widzenia stereoskopowego (widzenie głębi), sprawdzian widzenia zmierzchowego oraz wrażliwości na olśnienie. Na lekarzu ciąży obowiązek oceny, czy pracownik korzystający z samochodu w ramach obowiązków służbowych powinien przejść także badania pomocnicze określające predyspozycje psychologiczne do prowadzenia pojazdu. Obowiązek badań psychologicznych wynika w tym przypadku z rozporządzenia ministra zdrowia i opieki społecznej z 30 maja 1996 r. (DzU nr 69, poz. 332 ze zm.).
– Nowy, szerszy zakres badań lekarskich wzroku oraz predyspozycji psychologicznych zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami dotyczy kierowców flotowych, czyli korzystających z samochodów będących w posiadaniu danej firmy lub korporacji – mówi Anna Łuczak z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w Warszawie. – Zgodnie z obowiązującymi przepisami koszt wstępnych, okresowych lub kontrolnych badań psychologicznych kierowców prowadzących pojazdy kat. B w ramach obowiązków służbowych pokrywa pracodawca (ustawa z 5 styczna 2011 r. oraz art. 229 k.p.).
Kto zatem ponosi odpowiedzialność w razie wypadku pracownika podczas wykonywania obowiązków służbowych, do których potrzebny jest samochód, jeśli powodem był problem z widzeniem? Za nieskierowanie kierowcy na lekarskie badania profilaktyczne odpowiedzialność zawsze ponosi pracodawca.
Kontrola tego zakresu działalności pracodawców prowadzona jest przez Państwową Inspekcję Pracy. Natomiast za niewykonanie obowiązkowego zakresu badań specjalistycznych w ramach badań profilaktycznych odpowiada lekarz uprawniony do ich przeprowadzania.