Najwyższy czas, aby Ministerstwo Finansów przystąpiło do nowego etapu reform polityki podatkowej w celu dalszego udoskonalenia struktury systemu podatkowego. Przede wszystkim konieczne jest podjęcie takich działań, aby Polska administracja podatkowa uzyskała zdolność spełnienia wymagań Unii pod względem efektywności i sprawności działania. Zadanie to może być trudne do wykonania, ponieważ trudno mówić o efektywnym zarządzaniu systemem podatkowym z gmachu Ministerstwa Finansów.
Nikt nie wykazuje strategicznego podejścia do procesów zapewniania, by obowiązki podatkowe były wykonywane. Nie są znane plany instytucjonalne ani plany działalności, które powinny być opracowywane i realizowane przez nowoczesną administrację podatkową. Brakuje opracowań, które opierałyby się na analizie głównych elementów luki podatkowej dotyczących podatników niezarejestrowanych, nieskładających deklaracji i tych, którzy zaprzestali ich składania oraz podatników dopuszczających się przestępstw podatkowych.
Chociaż opracowanie i prowadzenie strategii w zakresie kontroli i egzekucji należności podatkowych powinny być zadaniami o najwyższym priorytecie dla administracji podatkowej, to nie mogą być wykonywane dobrze przy istniejących rozwiązaniach organizacyjnych aparatu podatkowego.
Trudno jest opracować i wprowadzić w życie spójną strategię kontroli podatkowej ze względu na podział odpowiedzialności za kontrolę podatkową między urzędy kontroli skarbowej i urzędy skarbowe. Rozdzielność urzędów kontroli skarbowej i funkcji kontrolnych urzędów skarbowych nie odpowiada praktyce nowoczesnej administracji podatkowej.
Zapewne dużo czasu upłynie, zanim w Polsce, tak jak w innych krajach, podatnicy zaczną być kontrolowani według jasnych reguł i kryteriów. Kontrolowani powinni mieć pewność, że rozliczają się prawidłowo, a państwo uzyskuje regularne wpływy. Publikowanie przez Ministerstwo Finansów zadań dla urzędów kontroli skarbowej na dany rok ze znacznym opóźnieniem tylko potwierdza niepokojącą sytuację.
[i]— oprac. g.l.[/i]
Autorka jest radcą prawnym w kancelarii Chadbourne & Parke