Ma do tego prawo, tylko jeśli zobowiązania te wynikają z umów zawartych w okresie, kiedy firma funkcjonowała. Tak interpretują przepisy organy podatkowe.
Potwierdza to [b]odpowiedź Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 maja 2009 r. (ITPB1/415-198/09/DP)[/b].
Z pytaniem zwrócił się przedsiębiorca, który w grudniu 2008 r. zawiesił prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości. Nadal ponosi jednak niektóre wydatki. Pierwszy: abonament za telefon komórkowy. Podatnik wyjaśnił, że od dziesięciu lat ma ten sam numer. W tym czasie ponosił koszty jego rozpowszechniania.
Jest on więc znany różnym instytucjom i klientom indywidualnym, dla których wykonywane były wyceny, za które wnioskodawca ponosi odpowiedzialność. W razie pytań lub odwołań zobowiązany jest ustosunkować się do nich.
Drugim wydatkiem są opłaty za prowadzenie bazy danych rzeczoznawców majątkowych (dostęp do niej jest warunkiem koniecznym rzetelnego wykonywania zawodu).
Trzeci koszt to wydatki na zakupioną w 2009 r. prenumeratę kwartalnika wydawanego przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych. Podatnik zapytał również o składki płacone stowarzyszeniu rzeczoznawców, OC rzeczoznawcy i koszty szkoleń.
[srodtytul]Ograniczona działalność[/srodtytul]
Jego zdaniem wszystkie te wydatki są kosztem uzyskania przychodów. To dlatego że muszą być ponoszone, aby przez okres, kiedy działalność jest zawieszona, nie stracił wypracowanej przez wiele lat pozycji na rynku.
Izba skarbowa tylko częściowo zgodziła się z tym wnioskiem. Podkreśliła, że zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=345827]ustawą o swobodzie działalności gospodarczej[/link] w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może jej wykonywać i osiągać z niej bieżących przychodów.
[b]Ma jednak prawo:[/b]
- wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- przyjmować należności powstałe przed datą zawieszenia (musi też regulować zobowiązania),
- zbywać środki trwałe i wyposażenie,
- osiągać przychody finansowe.
Ponadto ma obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem. Może również zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność.
[srodtytul]Ważne, kiedy powstało zobowiązanie[/srodtytul]
Izba skarbowa zgodziła się, że kosztem uzyskania przychodów będą wskazane w pytaniu wydatki na abonament za telefon komórkowy, ubezpieczenie OC, związane z uzyskaniem dostępu do bazy danych oraz składki wpłacane do stowarzyszenia rzeczoznawców.
Uznała natomiast, że nie będzie nim kwota zapłacona za prenumeratę zamówioną w okresie zawieszenia. Nie można bowiem przyjąć, że jest to zobowiązanie powstałe w czasie prowadzenia firmy. To samo dotyczy opłat za szkolenia, chyba że obowiązek ich poniesienia powstał jeszcze w czasie prowadzenia działalności.
Podobne wnioski wynikają z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 8 września 2010 r. (IPPB1/415-594/10-3/JB)[/b]. Potwierdza ona, że osoba, która zawiesiła działalność, może zaliczyć do kosztów opłaty za najem biura, telefony, serwis internetowy (za okres wypowiedzenia tych umów). Ma również prawo uwzględnić w rozliczeniach podatek od nieruchomości.
[srodtytul]Co z odliczeniem VAT[/srodtytul]
Kolejne pytanie, które zadają sobie przedsiębiorcy, brzmi: czy można odliczać VAT wynikający z faktur otrzymywanych w okresie zawieszenia?
W [b]interpretacji z 17 marca 2009 r. (ITPP1/443-1114/08/KM)[/b] Izba Skarbowa w Bydgoszczy wyjaśniła, że jest to możliwe. Dotyczy jednak tylko umów zawartych przed zawieszeniem działalności (podatnik pytał o opłaty za telefon i Internet). Jest też drugi warunek: po przerwie podatnik wznowi prowadzenie firmy i zakupione usługi będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Izba przypomniała, że w sytuacji zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnik, co do zasady, nie ma obowiązku składania deklaracji VAT-7. Aby jednak zrealizować przysługujące mu prawo do odliczenia VAT naliczonego, może je przesyłać do urzędu skarbowego, wykazując podatek naliczony do przeniesienia, Inna możliwość to złożenie tych deklaracji po wznowieniu działalności.
[b][i]Więcej o podatkowych skutkach zawieszenia działalności:[/i]
[link=http://www.rp.pl/temat/56208.html] rp.pl » Dobra Firma » Podatki » Likwidacja i zawieszenie działalności gospodarczej [/link] [/b]