[b]Pracownik w ostatnim dniu swojej pracy przesłał bazę danych adresowych klientów firmy na prywatnego mejla. Jednak nie wykorzystał danych w żaden sposób i na drugi dzień od ustania stosunku pracy wykasował je ze swej prywatnej skrzynki. Czy pracodawca, widząc, że informacje zostały przesłane na prywatne konto, może ubiegać się o ukaranie pracownika? [/b]– pyta czytelnik.
Każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska, ma obowiązek zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, oraz dbać o dobro zakładu pracy (art. 100 § 2 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5E347C50E4D2860978BAD3D891C7A48?n=1&id=76037&wid=337521]kodeksu pracy[/link]). Przesłanie danych do prywatnej skrzynki mejlowej nie narusza tego obowiązku, o ile informacje nie zostały nikomu ujawnione, a pracownik nie miał wyraźnego zakazu wysyłania danych na swoją prywatną pocztę.
Dane adresowe klientów niewątpliwie mają dla przedsiębiorcy pewną wartość gospodarczą i są informacjami o charakterze organizacyjnym. Aby mieć podstawę do ukarania pracownika przesyłającego takie dane na swój prywatny adres, potrzebne jednak będzie wyjaśnienie, czy w związku z takim działaniem dane zostały ujawnione, oraz czy ich ujawnienie mogło spowodować szkodę.
Ustalenie, czy ujawnienie danych adresowych klientów może narazić pracodawcę na szkodę, będzie uzależnione od konkretnych okoliczności. Przykładowo, ujawnienie danych adresowych osób fizycznych oznacza naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych i może narazić pracodawcę na szkodę.
Ujawnienie danych adresowych przedsiębiorców, które to dane są powszechnie dostępne, może narazić pracodawcę na szkodę tylko w szczególnych przypadkach.
[b]Samo przesłanie bazy danych adresowych klientów na własny prywatny adres mejlowy nie narusza obowiązku zachowania tych danych w tajemnicy, jeżeli dane nie zostały nikomu udostępnione, a pracownik miał do nich dostęp w związku z wykonywana pracą.
Niemal natychmiastowe wykasowanie tych danych czyni prawdopodobnym twierdzenie, że w tym konkretnym przypadku nie doszło do naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa, a tym bardziej do narażenia pracodawcy na szkodę[/b].
[srodtytul]Przepisy wewnętrzne [/srodtytul]
Istnieje jednak możliwość wprowadzenia przez pracodawcę regulacji wewnętrznych, np. regulaminu pracy czy instrukcji dotyczącej przetwarzania danych osobowych, z których będzie wynikało, jakie działania pracowników są dopuszczalne, a jakie stanowią naruszenie obowiązków.
Pracodawca ma możliwość wprowadzenia w takich regulacjach zakazu kopiowania poza system informatyczny danych adresowych klientów czy nawet jakichkolwiek danych. W przypadku wprowadzenia takiego zapisu przesłanie danych na prywatny adres mejlowy będzie stanowiło naruszenie obowiązków za każdym razem, niezależnie od ujawnienia tych danych czy narażenia pracodawcy na szkodę.
[srodtytul]Możliwe konsekwencje[/srodtytul]
Naruszenie obowiązków pracowniczych stanowi podstawę stosowania kar porządkowych wymienionych w art. 108 k.p. Przepis ten dopuszcza zastosowanie kary upomnienia lub kary nagany między innymi za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy.
Jeżeli naruszenie obowiązków pracowniczych jest zawinione, a dodatkowo skutkuje powstaniem szkody u pracodawcy, to możliwe jest również pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności materialnej w granicach określonych w art. 114 i nast. k.p.
W szczególnych przypadkach naruszenie obowiązku zachowania tajemnicy może być powodem wypowiedzenia umowy o pracę lub nawet rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 k.p. To ostatnie jest jednak możliwe tylko w przypadku, gdy działanie pracownika stanowi rażące naruszenie obowiązków. W przedstawionym przykładzie byłoby to bardzo trudne do wykazania przez pracodawcę.
[ramka][b]Uwaga [/b]
Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2EC4870DEA437B52A512D3B9E2B5A284?id=170546]ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link] przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.[/ramka]
[i]Autor jest radcą prawnym w Kancelarii Prawnej Atys i Wspólnicy sp.k.[/i]