[b]Tak,[/b] chociaż ukaranie dwa razy za to samo nie jest możliwe w każdej sytuacji. Zasadą jest, że pracownik musi otrzymać wynagrodzenie za wykonaną pracę, to jednak nie przysługuje mu ono za wadliwe wykonanie z jego winy produktów lub usług.
Jeżeli z winy pracownika, wskutek wadliwie wykonanej przez niego pracy, obniżyła się jakość produktu lub usługi, wtedy pracodawca może odpowiednio zmniejszyć jego pensję.
Jeśli pracownik usunął wadę produktu lub usługi, wtedy jego szef wypłaci mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości wytworzonego produktu lub wykonanej usługi. Warto przy tym pamiętać, że zatrudniony nie może się domagać zapłaty za czas pracy przy usuwaniu wady. Zakładając, że „błąd” polegał na zawinionej przez podwładnego, wadliwie wykonanej pracy, pracodawca ma prawo zmniejszyć jego wynagrodzenie odpowiednio do obniżenia wartości produktu lub usługi, których jakość uległa pogorszeniu.
Poza pozbawieniem wynagrodzenia za wadliwie wykonaną pracę pracodawca może także domagać się od pracownika naprawienia szkody, jeśli ją poniósł. Jeżeli szkoda została wyrządzona z winy nieumyślnej, wtedy pracownik będzie musiał zapłacić odszkodowanie w wysokości wyrządzonej szkody. Nie może ono jednak przewyższać kwoty trzymiesięcznej pensji, która przysługuje pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Jeśli jednak podwładny umyślnie źle wykonał usługę lub produkt, wówczas musi powstałą w firmie szkodę naprawić w pełnej wysokości.
Należy przy tym zaznaczyć, że w kodeksie pracy nie są określone zasady przyznawania premii. Są one zazwyczaj regulowane w układach zbiorowych pracy, regulaminach wynagradzania albo bezpośrednio w umowach o pracę.
[b]Jeżeli premia ma charakter uznaniowy, tzn. jej wysokość nie jest uzależniona od żadnych wyraźnie określonych i obiektywnych wskaźników, pracownik nie może skutecznie domagać się jej wypłacenia. Jeśli natomiast istnieją skonkretyzowane i zobiektywizowane wskaźniki premiowania, pracownikowi spełniającemu takie warunki przysługuje do pracodawcy roszczenie o jej wypłatę.[/b]
Wracając do analizowanego przypadku, pracownik czytelnika będzie mógł domagać się premii, tylko gdy wskazane są wyraźne przesłanki, których spełnienie uprawnia do jej uzyskania, a ten podwładny – mimo wadliwie wykonanej pracy – wciąż je spełnia.
[i]Podstawa prawna:
– art. 80, art. 82, art. 119 i art. 122 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=64E31E7A21F8C17C0BA0409B8E57138E?id=76037]kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)[/link][/i]