Nie chodzi tu o sprawdzenie dorobku zawodowego przy awansie zawodowym pedagoga, lecz o weryfikację, w jaki sposób wywiązuje się on ze swoich podstawowych obowiązków.

Nie dotyczy to jednak nauczyciela stażysty, który podlega odrębnej ocenie. Aby zaliczyć mu staż i starać się o kolejny stopień awansu, musi zakończyć staż pozytywną oceną dorobku zawodowego oraz uzyskać akceptację komisji kwalifikacyjnej. Stażyści są zatem wnikliwiej badani. Zbędny jest więc dodatkowy sprawdzian przeprowadzany przez dyrektora szkoły.

[srodtytul]Mianowani i dyplomowani na dywanik[/srodtytul]

Pod lupą będą natomiast wszyscy pozostali nauczyciele, dotychczas mianowani i dyplomowani. Aby jednak nie powtarzać całego trybu sprawdzania, dyrektor szkoły może zbadać pracę pedagoga nie wcześniej niż po roku od poprzedniej oceny lub wskazania jego dorobku zawodowego.

Przeważnie z inicjatywą sprawdzenia, jak nauczyciel wywiązuje się z obowiązków, występuje dyrektor szkoły lub innej placówki oświatowej, która go zatrudnia. Ma prawo o to wystąpić także sam pedagog lub organy nadzorujące i prowadzące szkołę. Taki wniosek może też pochodzić od rady szkoły lub rady rodziców.

Reklama
Reklama

Nie bada się, czy złożony wniosek jest zasadny. Na dyrektorze ciąży bowiem obowiązek sprawdzenia pracy belfra w ciągu trzech miesięcy, licząc od dnia wpływu pisma. Nie ma tutaj znaczenia, kto je zainicjował. Jedynie gdy trzymiesięczny termin na zbadanie pracy nauczyciela przypadłby w ciągu roku od poprzedniej analizy, szef nie musi zachować wymaganego okresu. Nie oznacza to jednak, że takiego sprawdzenia wywiązywania się z zawodowych obowiązków w ogóle nie będzie. Ten wymóg nie zostaje zdjęty z dyrektora. Musi on go zrealizować niezwłocznie z upływem roku od poprzedniego badania.

[srodtytul]Co oceniać[/srodtytul]

Nauczyciela ocenia się pod kątem realizacji powierzonych mu zadań związanych z zajmowanym stanowiskiem, czyli dyrekcja skontroluje prowadzone przez niego lekcje, podejście do uczniów, stosunek do obowiązków służbowych oraz zaangażowanie w życie szkoły. Dokładne kryteria oceny wynikają z [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=133088]rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (DzU nr 98, poz. 1066 ze zm.)[/link].

Dyrektor szkoły bada przede wszystkim:

- poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

- prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, która zatrudnia nauczyciela,

- kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach,

- zaangażowanie zawodowe nauczyciela (udział w pozalekcyjnej działalności szkoły, pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami),

- aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym,

- działania pedagoga przy wspomaganiu wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb,

- przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).

Te kryteria zależą od rodzaju placówki oświatowej, która zatrudnia belfra. Co innego zatem będzie brane pod uwagę u nauczyciela szkoły podstawowej, a co innego u pedagogów np. zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich czy szkół artystycznych. W szczególnych placówkach są też ekstrawymagania wobec zatrudnionej tam kadry.

[srodtytul]W kilku szkołach[/srodtytul]

Gdy belfer np. uzupełnia pensum w innej placówce, to aby prawidłowo zbadać jego wywiązywanie się z zadań, porozumieć muszą się dyrektorzy obu szkół. Co do zasady ocenia go szef tej, która jest dla pedagoga podstawowym miejscem pracy. Gdyby jednak jej dyrektor zbadał dokonania podwładnego bez porozumienia z kolegą z drugiej placówki, ocena jest nieważna. Aby więc rzetelnie sprawdzić pedagoga pracującego w kilku miejscach, jego szefowie muszą działać w porozumieniu.

[ramka][b]Opis z uzasadnieniem[/b]

Sama ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy, trzeba w niej uwzględnić dane pedagoga i informacje o przebiegu jego kariery zawodowej. Dodatkowo szef uzasadnia badanie, podając (w zależności od oceny końcowej), jakie kryteria belfer spełnił z wyróżnieniem, a w jakich ma uchybienia.

Ocenę kończy tzw. stwierdzenie uogólniające, czyli nadanie nauczycielowi noty wyróżniającej, dobrej lub negatywnej. W tym opisie powinna też znaleźć się informacja o przysługującym pedagogowi terminie odwołania się od przeprowadzonego badania. Odwołać może się w ciągu 14 dni od otrzymania noty.[/ramka]