[b]– Czy do czasu odebrania numeru PESEL nowo narodzonego dziecka korzysta ono z ubezpieczenia zdrowotnego matki? Ile czasu jest na jego zgłoszenie do tego ubezpieczenia?[/b] – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Dzieci osób, za które opłacana jest składka zdrowotna, są zgłaszane do tego ubezpieczenia jako członkowie rodziny.
[srodtytul]Jako członek rodziny[/srodtytul]
Jeżeli oboje rodzice są ubezpieczeni, to tylko jedno z nich dokonuje zgłoszenia, i musi to zrobić niezwłocznie po uzyskaniu PESEL dziecka. Do tego czasu dziecko (jak wszystkie do ukończenia 18 roku życia), posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania w Polsce, korzysta ze szczególnej ochrony w zakresie dostępu do leczenia. Dlatego otrzyma pomoc lekarską w okresie oczekiwania na PESEL i do chwili zgłoszenia go do ubezpieczenia jako członka rodziny.
Osoby podlegające ubezpieczeniu zdrowotnemu (np. pracownicy, zleceniobiorcy) mają obowiązek – u swojego płatnika – zgłosić do ubezpieczenia swoich członków rodziny, którzy nie podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu z własnego tytułu. Członkami rodziny są m.in. dzieci własne, małżonka i przysposobione.
Osoba podlegająca obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego musi zgłosić do Narodowego Funduszu Zdrowia członków rodziny, którzy uzyskują, po zgłoszeniu, prawo do świadczeń opieki zdrowotnej (art. 67 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5C94D2396CA3FA01F9362FCD175BDB2F?id=282315]ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, DzU z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.[/link]). Po otrzymaniu numeru PESEL ubezpieczony rodzic składa wniosek o zgłoszenie członków rodziny u płatnika składek, który wniosek ten niezwłocznie przekazuje do ZUS, z formularzem ZUS ZCNA – zgłoszenie danych o członkach rodziny do celów ubezpieczenia zdrowotnego.
[srodtytul]Po PESEL do urzędu[/srodtytul]
Aby otrzymać nadany z urzędu PESEL (co następuje po zgłoszeniu nowo narodzonego dziecka w urzędzie stanu cywilnego), należy zgłosić się z dowodem osobistym do urzędu gminy właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu matki (rodziców, opiekunów prawnych) i przedłożyć jeden z niżej wymienionych dokumentów:
1) odpis aktu małżeństwa,
2) odpis aktu urodzenia dziecka,
3) książeczka zdrowia dziecka.
Pracownik urzędu wpisze na jednym z dokumentów numer PESEL. Czas oczekiwania na PESEL wynosi ok. 30 – 45 dni od dnia zgłoszenia.