[b]Od 1 stycznia 2009 r. już tylko niepełnosprawni przedsiębiorcy i rolnicy mogą się nadal ubiegać w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o refundacje składek ZUS[/b]. Mówi o tym nowe [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=297668]rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (DzU nr 8, poz. 42)[/link]. Weszło ono w życie z dniem ogłoszenia, czyli właśnie 21 stycznia br.

[b]Zatrudniający niepełnosprawnych stracili prawo do tego rodzaju wsparcia; dostają wyłącznie dofinansowania wynagrodzeń takich pracowników.[/b]

Niepełnosprawni renciści nadal więc przekazują formularze o wypłatę refundacji, z tym że już za grudzień poprzedniego roku w nowej wersji Wn-U-G (załącznik 1 do rozporządzenia), a rolnicy Wn-U-A (załącznik 2). Od dotychczasowych formularzy druki te różnią się wysokością składek podlegających refundacji i dodaniem kilku pozycji do wypełnienia, m.in. dotyczących PKD, wielkości przedsiębiorcy, adresów działalności.

Refundacja składek stanowi pomoc de minimis. Uprawniony podmiot nie może dostać takiego wsparcia więcej niż:

- zasadniczo 200 tys. euro w ciągu br. i dwóch poprzednich lat,

- 100 tys. euro w ciągu br. i dwóch poprzednich lat – niepełnosprawny wykonujący działalność w sektorze transportu drogowego,

- 7,5 tys. euro w ciągu trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku – niepełnosprawny rolnik lub rolnik zobowiązany do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika.

Niepełnosprawny rencista dostaje z PFRON zwrot składek emerytalnych i rentowych wynikających z obowiązującej go minimalnej podstawy wymiaru. Za grudzień ubiegłego roku owa minimalna podstawa to 60 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2008 r. 1718,13 zł, a za styczeń już 60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2009 r. 1915,80 zł.

Niepełnosprawny rencista przedsiębiorca składa wniosek Wn-U-G do końca miesiąca, kiedy upłynął termin na uiszczenie składek emerytalnych i rentowych, czyli za grudzień 2008 r. do końca stycznia; rozlicza w nim składki od najniższej podstawy wymiaru wiążącej w grudniu, czyli od 1718,13 zł. Niepełnosprawny rolnik lub rolnik zobowiązany do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika czyni to do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, kiedy terminowo uiścił składki za dany kwartał.

Przesyłając pierwszy raz druk Wn-U-G, niepełnosprawny przedsiębiorca składa do PFRON:

- swoje dane: pełną i skróconą nazwę (jeśli ma), imię i nazwisko, PESEL, REGON i NIP, o ile ich nadanie wynika z przepisów; adres zamieszkania i do korespondencji, gdy jest inny niż pierwszy; imię i nazwisko, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej (jeśli ma) osoby odpowiedzialnej za kontakty z PFRON,

- kopie aktualnych dokumentów potwierdzających pełną i skróconą nazwę wnioskodawcy, jego imię i nazwisko oraz REGON i NIP, gdy ich nadanie wynika z przepisów,

- kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem,

- upoważnienie osoby przesyłającej dane lub dokumenty do występowaniaw imieniu wnioskodawcy.

Niepełnosprawny rolnik lub rolnik zobowiązany do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika przesyłają w takiej sytuacji wraz z pierwszym wnioskiem Wn-U-A:

- swoje dane: imię i nazwisko, PESEL i NIP, jeśli ich nadanie wynika z przepisów, adres zamieszkania i do korespondencji, gdy jest inny niż pierwszy; imię, nazwisko, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za kontakty z PFRON,

- kopie aktualnych dokumentów potwierdzających imię i nazwisko wnioskodawcy oraz numer NIP, jeśli jego nadanie wynika z przepisów,

- kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności lub traktowanego na równi z tym orzeczeniem niepełnosprawnego rolnika albo niepełnosprawnego domownika,

- kopię aktualnej decyzji prezesa KRUS ustalającej podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników,

- upoważnienie osoby przesyłającej dane lub dokumenty do występowania w imieniu wnioskodawcy.

Wnioskodawca zamierzający składać w formie elektronicznej wniosek Wn-U-G lub Wn-U-A otrzymuje z PFRON identyfikator oraz hasło dostępu do programu informatycznego w ciągu 14 dni od złożenia pisemnego wniosku.

Po otrzymaniu wniosku Wn-U-G lub Wn-U-A PFRON:

- sprawdza je pod względem rachunkowym i formalnym, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości informuje o nich wnioskodawcę w ciągu pięciu dni od ich uzyskania i wzywa do ich usunięcia wraz z pouczeniem o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania,

- ustala, czy wnioskodawca ma zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON przekraczające 100 zł,

- ustala przysługującą refundację składek,

- przekazuje refundację na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawców w ciągu 14 dni (dotychczas siedmiu) od otrzymania kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku,

- wystawia zaświadczenie o udzieleniu pomocy de minimis.

Korzystający z refundacji składek przechowuje dokumentację pozwalającą na sprawdzenie zgodności przyznanej pomocy z rozporządzeniem przez dziesięć lat od dnia przyznania pomocy. Jeżeli wnioskodawca jest już zarejestrowany w PFRON, nie musi ponownie wysyłać dokumentów dotyczących danych zawierających NIP, PESEL itp..

[srodtytul]WYPEŁNIAMY WNIOSEK O WYPŁATĘ PIENIĄDZE Wn-U-G [/srodtytul]

Niepełnosprawny w stopniu umiarkowanym, prowadzący działalność gospodarczą od 1 stycznia 2008 r., płaci w terminie składki do ZUS. Od lutego 2008 r. dostaje refundacje składek; ma więc numer w rejestrze PFRON oraz login i hasło do systemu SODiR. Dokumenty za styczeń 2009 r., składane do 28 lutego br., musi wysłać już na nowym wzorze Wn-U-G. Za styczeń 2009 r. zapłaci on do 10 lutego składkę emerytalną 450 zł oraz rentowe 200 zł. Prowadził działalność i był niepełnosprawny przez cały styczeń. Uzyskał już z PFRON zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis w 2008 r.

[b]Część A. Dane o dokumencie[/b]

poz. 1 rodzaj dokumentu – należy postawić krzyżyk w polu 1, jeśli jest to dokument zgłoszeniowy, w polu 2 – dotyczący miesięcznej informacji, w polu 3 – korygujący

[b]Część B. Dane ewidencyjne wnioskodawcy[/b]

poz. 2 numer w PFRON – wpisać numer, jeżeli wnioskodawca już go ma, czyli został już zarejestrowany w PFRON, a jeżeli go nie ma (czyli wysyła wniosek pierwszy raz), pozostawia pole puste

poz. 3 NIP

poz. 4 REGON

poz. 5 PESEL

poz. 6 skrócona nazwa, np. usługi krawieckie – Jan Kowalski

poz. 7 nazwisko

poz. 8 pierwsze imię

poz. 9 pełna nazwa, np. Przedsiębiorstwo Usługowe „Usługi krawieckie Jan Kowalski”

poz. 10 wielkość – należy wpisać odpowiedni kod, np. 0 – mikroprzedsiębiorca

poz. 11 identyfikator adresu – należy podać siedmiocyfrowe oznaczenie gminy

poz. 12 klasa PKD – należy wpisać klasę rodzaju działalności (cztery pierwsze znaki)

Część C. [b]Informacja o podstawach wymiaru składek[/b] na ubezpieczenia społeczne, składkach na ubezpieczenia społeczne i stopniu niepełnosprawności

poz. 13 okres sprawozdawczy – 1. miesiąc, np. 01, tj. styczeń, 2. rok – 2009)

poz. 14 kwota należnych składek na ubezpieczenie emerytalne – wpisujemy kwotę zapłaconych w terminie i w całości do ZUS tych składek

poz. 15 kwota należnych składek na ubezpieczenie rentowe – wpisujemy kwotę zapłaconych w terminie i w całości do ZUS tych składek

poz. 16 liczba dni prowadzenia działalności gospodarczej – chodzi o liczbę dni prowadzenia działalności w danym okresie sprawozdawczym

Jeżeli wnioskodawca wysyła wniosek Wn-U-G za styczeń i prowadził działalność gospodarczą przez cały miesiąc, wpisuje 31 dni (liczbę dni kalendarzowych), gdy prowadził ją krócej, np. przez 20 – podaje 20 dni; jeśli nie wypełni tej pozycji, PFRON przyjmuje, że działalność była prowadzona przez wszystkie dni okresu sprawozdawczego.

poz. 17 liczba dni prowadzenia działalności gospodarczej i posiadania orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność – chodzi o liczbę dni prowadzenia działalności w okresie sprawozdawczym i posiadania statusu osoby niepełnosprawnej.

Wnioskodawca, który prowadził działalność gospodarczą przez cały miesiąc i był przez cały miesiąc osobą niepełnosprawną, wpisuje 31 dni kalendarzowych; jeżeli działalność wykonywał przez cały miesiąc, a niepełnosprawnym był tylko przez dziesięć dni, podaje 10 dni; gdy nie wypełni tej pozycji, PFRON przyjmuje, że działalność była prowadzona przez wszystkie dni okresu sprawozdawczego i że wnioskodawca był przez cały miesiąc niepełnosprawny.

[b]Część D. Wniosek o wypłatę miesięcznej refundacji składek na ubezpieczenia społeczne[/b]

poz. 18 otrzymana pomoc de minimis

1. wnioskodawca nie otrzymał pomocy de minimis

2. dostał wyłącznie pomoc de minimis z PFRON

3. uzyskał pomoc de minimis inną niż udzielona przez PFRON

Jeżeli zainteresowany zaznaczył kwadrat 1 lub 2 albo nie wypełnił poz. 18, świadczy to, że nie otrzymał do tej pory żadnej pomocy de minimis lub tylko z PFRON; gdy już otrzymał wsparcie z PFRON, nie musi dołączać uzyskanych od niego zaświadczeń o tej pomocy; jeśli zaznaczył kwadrat 3, musi dołączyć zaświadczenia o pomocy de minimis; wystarczy, że dołączy zaświadczenia tylko raz, pierwszy raz wysyłając wniosek Wn-U-G.

poz. 19 kwota refundacji składek uzyskana ze środków publicznych za miesiąc, którego dotyczy wniosek – wypełniamy tylko wtedy, gdy wnioskodawca uzyskał z innych środków publicznych refundację składek na ubezpieczenia społeczne; jeżeli nie uzyskał, pozycję tę pozostawia pustą

poz. 20 należna kwota refundacji [poz. 20 = (poz. 14 + poz. 15) x poz. 17) : poz. 16]

Jeżeli wnioskodawca nie wypełnił tej pozycji, PFRON i tak przyjmie druk. Nie będzie musiał również składać wniosku korygującego, gdy kwota należnej refundacji zostanie błędnie wyliczona.

poz. 21 rachunek bankowy – podajemy rachunek bankowy, na który ma wpływać refundacja składek; wypełniamy tę pozycję przy pierwszym wysłaniu Wn-U-G lub gdy są zmiany

[b]Część E. Dodatkowe informacje o wnioskodawcy[/b]

poz. E.1. adres zamieszkania

poz. 22 kod pocztowy

poz. 23 poczta

poz. 24 miejscowość

poz. 25 ulica

poz. 26 nr domu

poz. 27 nr lokalu

poz. 28 telefon (koniecznie należy podać wraz z numerem kierunkowym)

poz. 29 faks (koniecznie należy podać wraz z numerem kierunkowym)

poz. 30 e-mail

poz. E.2.

poz. 31 – poz. 39 adres do korespondencji – jeżeli jest taki sam jak adres zamieszkania, wnioskodawca nie musi go wypełniać

Zaznaczamy, że poz. 9 – 12 oraz 21 – 39 wypełniamy, gdy pierwszy raz składamy Wn-U-G oraz gdy jest zmiana danych.

Podpisując się na samym końcu druku, co miesiąc wnioskodawca musi złożyć oświadczenie, że:

- opłacił terminowo i w całości składki na ubezpieczenia społeczne wykazane we wniosku,

- nie ma zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON, przekraczających ogółem 100 zł,

- nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej według kryteriów określonych w przepisach Unii Europejskiej dotyczących udzielania pomocy publicznej oraz

- zaznacza krzyżykiem, czy załącza informację o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych (składek),

- dane zawarte we wniosku oraz dokumentach do niego dołączonych są zgodne ze stanem prawnym i faktycznym,

- jest świadomy odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy,

- wybiera 1. elektroniczną 2. pisemną formę składania wniosków (pracodawca ma zaznaczyć, czy pierwszy raz, czy wybiera pisemną formę, czy papierową)

poz. 40 data wypełnienia wniosku (dzień, miesiąc, rok)

poz. 41 imię, nazwisko i podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej

poz. 42 pieczątka wnioskodawcy (jeżeli druki zostaną wysyłane w formie elektronicznej, nie ma pieczątki; jeżeli w formie papierowej, należy tę pieczątkę przybić)

[ramka][b]JAK SPORZĄDZAĆ DOKUMENTY[/b]

[b]Wyjaśnia Edyta Sieradzka, dyrektor ds. dofinansowań w Ogólnopolskiej Bazie Pracodawców Osób Niepełnosprawnych[/b]

[b]- Czy osoba niepełnosprawna prowadząca działalność gospodarczą i ubiegająca się o refundację składek na ubezpieczenie społeczne jest zobowiązana złożyć rozliczenie roczne?[/b]

[b]NIE [/b]Przedsiębiorczy renciści nie dokonują rozliczenia rocznego uzyskanej pomocy. Jest to obowiązkiem wyłącznie zatrudniających osoby niepełnosprawne.

[b]- Musi ona zarejestrować się powtórnie w PFRON, aby uzyskać refundacje składek za ubezpieczenie społeczne w 2009 r.?

NIE[/b] Niepełnosprawny, który zarejestrował się w PFRON w 2008 r. i spełnia warunki ubiegania się o refundację w 2009 r., nie jest zobowiązany do ponownego zarejestrowania się.

[b]- Co trzeba wpisać w poz. 16 liczba dni prowadzenia działalności gospodarczej nowego druku WN-U-G, który obowiązuje od stycznia 2009 r.?[/b]

Liczbę dni prowadzenia działalności gospodarczej w miesiącu, za który wnioskodawca ubiega się o refundację. Jeśli wykonywał działalność od 1 do 31, to podaje 31 dni, a gdy prowadził ją od 10 do 31 stycznia, to 22.

[b]- Co wpisać w poz. 17 liczba dni prowadzenia działalności gospodarczej i posiadania orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność wniosku WN-U-G?[/b]

Podajemy tu liczbę dni posiadania stopnia niepełnosprawności w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej w danym miesiącu.

Dla przykładu: jeśli przedsiębiorczy rencista przez cały styczeń miał stopień niepełnosprawności, wpisujemy 31; gdy uzyskał orzeczenie o stopniu niepełnosprawności od 10 stycznia, podajemy 22 (od 10 do 31 stycznia); jeśli rozpoczął działalność gospodarczą 10 stycznia, a orzeczenie o niepełnosprawności dostał od 21 stycznia, to 12 (od 21 do 31 stycznia).

[b]- Jeśli adres do korespondencji (pozycja E.1) we wniosku WN-U-G jest taki sam jak adres zamieszkania, to czy podajemy go jeszcze raz?

NIE [/b]Jeżeli adres zamieszkania jest taki sam jak adres do korespondencji, należy go wpisać tylko w pozycji E.1.

[b]- Czy w poz. 42 we wniosku WN-U-G koniecznie trzeba postawić pieczątkę?[/b]

Jeżeli wnioskodawca wysyła dokumenty w wersji papierowej i ma pieczątkę, to powinien ją tu przybić. Gdy przekazuje dokumenty w wersji elektronicznej, nie przybija pieczątki.

[b]- Czy wypełnienie pozycji B.6, tj. skrócona nazwa we wniosku WN-U-G, jest obowiązkowe?

NIE [/b]Można zostawić puste miejsce.

[b]- Czy w poz. 21 we wniosku WN-U-G wpisujemy rachunek bankowy?

TAK[/b] Numer konta bankowego wpisujemy składając WN-U-G pierwszy raz oraz w razie zmiany danych.

[b]- Co należy zaznaczyć w poz. 18 otrzymana pomoc de minimis w druku WN-U-G?[/b]

Gdy wnioskodawca nie uzyskał żadnej pomocy de minimis, zaznacza 1, otrzymał wyłącznie pomoc z PFRON oraz zaświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis, np. refundacja składek na ubezpieczenie społeczne – 2; dostał pomoc de minimis inną niż udzieloną przez PFRON – 3. [/ramka]