[b]– Czy za czynności związane z organizacją wspólnej działalności socjalnej i obsługą konta bankowego można zobowiązać stronę do uiszczenia określonej kwoty?[/b] – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Niektórzy pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i zatrudniający stosunkowo niewielką liczbę pracowników mają niewielkie środki finansowe na ten cel. Aby je zwiększyć, mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Pozwala im na to art. 9 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74017]ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.), dalej ustawa o zfśs[/link].
[srodtytul]Potrzebna umowa[/srodtytul]
Prowadzenie działalności socjalnej wspólnie przez kilku pracodawców wymaga zawarcia umowy. W jej treści powinni zawrzeć:
- przedmiot wspólnej działalności socjalnej,
- zasady jej prowadzenia,
- sposób rozliczeń,
- tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy.
Mogą także w niej określić warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu.
[b]Umowa o wspólnym prowadzeniu działalności socjalnej będzie umową cywilną. W związku z tym ewentualne przyszłe problemy i wątpliwości pomiędzy stronami będą wyjaśniane i rozstrzygane na podstawie przepisów prawa cywilnego.[/b] Aby ich uniknąć, postanowienia umowy powinny określać zasady współdziałania stron jak najbardziej szczegółowo.
[srodtytul]Obciążenia proporcjonalne[/srodtytul]
Skoro w umowie ma być uregulowany sposób rozliczeń pracodawców przystępujących do wspólnej działalności, to może on obejmować sposób pokrywania kosztów jej organizowania, w tym wydatków związanych z obsługą rachunku bankowego, na którym będą gromadzone środki na finansowanie wspólnej działalności socjalnej. Można wprowadzić zasadę proporcjonalności obciążeń w stosunku do udziału finansowego (przekazanych środków socjalnych) poszczególnych pracodawców.
[b]Uwaga! Prowadzenie wspólnej działalności socjalnej nie oznacza likwidacji rachunków prowadzonych przez pracodawców dla funduszów socjalnych. Gromadzenie równowartości naliczanych odpisów na zfśs na odrębnym rachunku bankowym jest bowiem warunkiem utworzenia funduszu przez pracodawcę, także w rozumieniu przepisów podatkowych.[/b]
Przewidziane w umowie obciążenia finansowe poszczególnych pracodawców z tytułu administrowania wspólnymi środkami nie powinny pomniejszać puli pieniędzy przekazywanych na prowadzenie wspólnej działalności. Te wydatki należałoby pokrywać z ogólnych kosztów prowadzenia działalności pracodawców. Zgodnie bowiem z art. 10 ustawy o zfśs funduszem administruje pracodawca, co oznacza także obowiązek zapewnienia finansowej obsługi temu funduszowi. Środki funduszu są przeznaczone wyłącznie na organizowanie działalności socjalnej na rzecz osób uprawnionych.
[srodtytul]Aby było efektywniej[/srodtytul]
Możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej została pomyślana jako odpowiedź na praktykę centralizowania środków funduszu, zarządzaną w większości odgórnie przez organy nadzorujące zakłady pracy, które mają rozdrobnioną strukturę organizacyjną (czy np. strukturę wielozakładową). Zawarcie umowy w tym zakresie z jednej strony oznacza zachowanie samodzielności pracodawcy w dysponowaniu środkami funduszu, a z drugiej – umożliwia efektywniejsze ich wykorzystanie w przypadku posiadania stosunkowo niewielkich środków socjalnych.
Umowa może być zawierana przez pracodawców skupionych w jednej branży zawodowej, regionalnej lub ze względu na występowanie obu tych czynników. Z tej możliwości korzystają m.in. placówki oświatowe działające na terenie miasta lub gminy, grupy kapitałowe, przedsiębiorstwa wielozakładowe. Dzięki niej mogą większość środków funduszu przeznaczyć na prowadzenie wspólnej działalności socjalnej (jednak nie wszystkie, z uwagi na obowiązek dokonywania corocznej korekty odpisu na fundusz), a część na realizację określonych celów socjalnych, np. na finansowanie pomocy na cele mieszkaniowe.
[ramka][b]DF radzi[/b]
W umowie o wspólnym prowadzeniu działalności socjalnej pracodawcy mogą wskazać, kto z nich i w jakiej wysokości pokrywa koszty jej organizacji. Ale wydatki na ten cel nie powinny uszczuplać środków funduszu.[/ramka]