Premia jako kolejny element wynagrodzenia pracowników

Wprowadzając premię jako kolejny element wynagrodzenia pracowników, należy szczegółowo określić warunki nabywania do niej prawa, aby ograniczyć ryzyko sporów w tym zakresie.

Publikacja: 16.06.2016 02:00

Premia jako kolejny element wynagrodzenia pracowników

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

W skład wynagrodzenia pracownika, oprócz płacy zasadniczej, mogą wchodzić różnego rodzaju dodatki o charakterze fakultatywnym albo obligatoryjnym, a także dodatki stałe albo okresowe. Niekiedy obowiązek wypłaty dodatkowego wynagrodzenia wynika wprost z przepisów prawa – dotyczy to np. dodatku za pracę w porze nocnej.

Prawo do dodatku może też wynikać z uregulowań wewnątrzzakładowych. Często stosowanym przez pracodawców dodatkowym elementem wynagrodzenia są premie i nagrody. Planując wprowadzenie dodatkowego wynagrodzenia pracodawca powinien rozważyć, czy określić konkretne warunki, których spełnienie uprawnia do uzyskania świadczenia w postaci premii, czy też pozostawić sobie swobodę w przyznawaniu pracownikowi dodatku i wypłacać pracownikom nagrody według swojego uznania. Powinien jednak pamiętać, że nazwa świadczenia nie przesądza o jego charakterze i ma pomocnicze znaczenie przy interpretacji zasad przyznawania.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Płace
Więcej pieniędzy dla firm zatrudniających niepełnosprawnych jednak od lipca 2024
Płace
Nadchodzi rewolucja w ogłoszeniach o pracę. Koniec z tajemnicą wynagrodzeń
Płace
Rząd idzie na ustępstwa w sprawie płacy minimalnej. Co się zmieni
Płace
Od dodatku motywacyjnego też trzeba naliczyć wpłaty do PPK
Płace
Związki zadowolone z reformy płacy minimalnej. Ale…