Aktualizacja: 18.01.2025 12:45 Publikacja: 13.03.2022 07:40
Foto: Adobe Stock
Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 listopada 2021 r. (0115-KDIT3.4011.804.2021.2.JS).
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi doradcze z zakresu Project Managementu z branży IT. Biuro wnioskodawcy mieści się w domu jednorodzinnym, jednak wnioskodawca nie jest jego właścicielem. W związku z tym w biurze wnioskodawcy (jako jednym z łatwo dostępnych pomieszczeń domu) mogą pojawiać się nie tylko klienci, ale także osoby nieupoważnione, np. goście rodziny. Wnioskodawca postanowił zakupić sejf antywłamaniowy, w którym mógłby przechowywać sprzęt zawierający wrażliwe i poufne dane klientów (np. laptopy przekazywane przez klientów, tablety, dyski z danymi, telefony komórkowe), dokumenty firmowe, a także gotówkę firmową. Sejf miałby pełnić funkcję ochronną i zapewniać bezpieczeństwo danych oraz sprzętu zarówno przed włamaniem, jak i na wypadek pożaru w budynku - także podczas nieobecność wnioskodawcy w biurze. Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy może rozpoznać jako koszty prowadzonej działalności gospodarczej wydatki poniesione na zakup sejfu biurowego.
Regulacja dotycząca odszkodowania w wysokości dwukrotności stosownego wynagrodzenia nie rozróżnia odpowiedzialności za naruszenie zawinione i niezawinione. Nie daje też możliwości zmiany wysokości roszczenia ze względu na okoliczności naruszenia.
Zmiany w składce zdrowotnej, które ostatecznie uchwalono i które weszły w życie od stycznia, są w zasadzie kosmetyczne. Na większą reformę musimy poczekać jeszcze rok.
Minimalny podatek dochodowy należy rozliczyć w zeznaniu rocznym składanym do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego. W przypadku podatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, termin ten upływa 31 marca br.
Właściciele nieruchomości muszą przygotować się na istotne zmiany w opodatkowaniu, które weszły w życie 1 stycznia. Kluczowym aspektem tych zmian jest wprowadzenie nowych, niezależnych od prawa budowlanego definicji budynku i budowli.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Od 1 stycznia obniżono w niewielkim stopniu wysokość minimalnej składki zdrowotnej i wyłączono z podstawy jej wymiaru przychody ze sprzedaży środków trwałych. Większa reforma składki ma wejść w życie za rok.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Od 1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany w uldze termomodernizacyjnej. Nie można już z niej skorzystać w przypadku niektórych wydatków. Jednocześnie pojawiła się możliwość odliczenia od podatku inwestycji, które do tej pory nie były objęte ulgą.
Pracodawca musi poinformować skarbówkę, ile zarobili jego pracownicy. Robi to na formularzu PIT-11. Czas na wysyłkę informacji do urzędu skarbowego ma do 31 stycznia. Natomiast 28 lutego jest ostatni dzień na przekazanie PIT-11 pracownikom.
Wzrasta znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dla przedsiębiorców wspierających działania w tym obszarze w polskim prawie przewidziano ulgę sponsoringową.
Do końca marca osoby prawne, które w ubiegłym roku poniosły straty albo wykazały rentowność poniżej 2 proc., powinny zapłacić podatek zwany minimalnym. To zupełnie inna danina niż globalna, o podobnej nazwie.
Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej, jeżeli od 2025 r. chcą zrezygnować z tej formy opodatkowania, mogą to uczynić jedynie do 20 stycznia br.
Skarbówka potwierdza, że przedsiębiorca prowadzący działalność w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego nabycie.
Sposób zwolnienia z pracy i praca w nadgodzinach bez polecenia szefa – to przykładowe zagadnienia z zakresu zatrudnienia, które rozstrzygały w ubiegłym roku sądy. Jak co roku prawnicy wytypowali dziesięć najważniejszych orzeczeń.
Następcy prawni osoby trzeciej, np. prezesa czy członka zarząd spółki, na którą fiskus przeniósł odpowiedzialność za podatki, nie odpowiadają już za ten dług.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas