Cena za usługę jest bardzo konkurencyjna w stosunku do Poczty Polskiej. Często zdarza się, że wysyłki dokonuję w ostatnim dniu, czyli 25 dnia miesiąca. Okazało się, że jeden z wrocławskich urzędów skarbowych nie uznaje daty stempla na kopercie, ale datę faktycznego dostarczenia przesyłki przez operatora do urzędu. W związku z tym urząd stwierdza, że deklaracja została złożona z opóźnieniem i już w trzech przypadkach wyznaczył karę grzywny, tłumacząc, że w ordynacji podatkowej mowa jest o tylko Poczcie Polskiej i data stempla na kopercie innego operatora nie może być wzięta pod uwagę. Nigdzie nie zauważyłem w ustawie słów „Poczta Polska SA z siedzibą...” itd. Nie wydaje mi się, aby ustawodawca celowo miał wyłączyć inne firmy jako operatorów publicznych. Firma ta działa na podstawie przepisów, które uwolniły częściowo rynek przesyłek pocztowych, czyli stała się konkurentem na tym rynku w stosunku do Poczty Polskiej. Dodam, że urząd usprawiedliwił „spóźnienie” na podstawie pism wyjaśniających, lecz jego interpretacja wydaje mi się dziwna.
Urząd, niestety, ma rację. Z art. 12 § 6 pkt 2 ordynacji podatkowej wynika, że termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Taką treść powołany przepis uzyskał w związku z wejściem w życie prawa pocztowego (ustawa z 12 czerwca 2003 r.), które częściowo zdemonopolizowało rynek usług pocztowych. Niemniej ustawa ta dzieli wykonujących usługi pocztowe na operatora i operatora publicznego. Operatorem jest przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności pocztowej. Operatorem publicznym – operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych.
W art. 46 ust. 2 prawa pocztowego ustawodawca powierzył obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego wskazanych w tej ustawie Poczcie Polskiej. Obecnie tylko to przedsiębiorstwo ma taki status. Zatem, mimo że na rynku działa więcej firm świadczących usługi pocztowe (tzw. operatorów), tylko nadanie pisma na Poczcie Polskiej gwarantuje dotrzymanie terminu określonego w przepisach podatkowych. Także z art. 45 prawa pocztowego wynika, że potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Takiego waloru nie ma nadanie przesyłki za pośrednictwem innego operatora.