Kwota wolna komplikuje pobór zaliczek na PIT

Od 1 stycznia wysokość kwoty zmniejszającej podatek zależy od wysokości dochodu rocznego. Jeśli pracownik złożył pracodawcy oświadczenie PIT-2, ten zmniejsza pobieraną miesięczną zaliczkę o 46,34 zł. Płatnik nie zmniejszy zaliczki od miesiąca, w którym zarobki zatrudnionego osiągną 85 528 zł.

Publikacja: 02.02.2017 05:00

Z nowych zasad uwzględniania w rozliczeniach podatkowych kwoty wolnej odnieśli korzyść tylko najmnie

Z nowych zasad uwzględniania w rozliczeniach podatkowych kwoty wolnej odnieśli korzyść tylko najmniej zarabiający

Foto: 123RF

1 stycznia weszły w życie liczne zmiany w ustawach podatkowych. Jedna z nich dotyczy kwoty wolnej od opodatkowania PIT, która obecnie jest ustalana w zależności od osiąganych przez podatnika dochodów. Dotychczasowa, przewidziana w pierwszym przedziale skali podatkowej, kwota zmniejszająca podatek w wysokości 556,02 zł rocznie została zastąpiona kwotą ustalaną w rocznym obliczeniu podatku lub w zeznaniu rocznym. W konsekwencji, wielu przedsiębiorców działających jako płatnicy podatku dochodowego z tytułu wypłacanych swoim pracownikom wynagrodzeń musi poznać reguły uwzględniania wprowadzonych zmian w zakresie kwoty wolnej przy poborze miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy, zwłaszcza że obecnie obowiązujące reguły ustalania kwoty wolnej uzależnione są od wysokości dochodów osiąganych przez pracownika.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Podatki
Firma nie będzie musiała publikować strategii. Sprzątanie pozostałości Polskiego Ładu
Podatki
Więcej uprawnień dla kontrolowanych firm. Złożą deklarację i częściową korektę
Podatki
Limit zwolnienia z VAT będzie wyższy w 2026 r. To element deregulacji
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku