W połowie zeszłego roku opinia publiczna została poinformowana, że rozmowy polskich i cypryjskich władz w kwestii zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są bardzo zaawansowane. Zmiany miały wejść w życie najpóźniej 1 stycznia 2012 r., powodując wykreślenie z umowy tzw. klauzuli tax sparing mającej zastosowanie m. in. do dywidend wypłacanych przez podmioty cypryjskie. Przypomnijmy, że klauzula ta pozwala na odliczenie w Polsce podatku, który na Cyprze mógł być, lecz nie był, pobierany. Inna zmiana miała polegać na opodatkowaniu dochodów menedżerów spółek cypryjskich będących polskimi rezydentami (director's fees). Zmiany nie zostały zatwierdzone, a polscy przedsiębiorcy planujący inwestycje na Cyprze mogli odetchnąć z ulgą.
Czym zostało spowodowane opóźnienie i kiedy można się spodziewać powrotu do stołu negocjacyjnego?
Zaznaczmy, że dokonywanie zmian w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania to zawsze żmudne i długotrwałe przedsięwzięcie. Można domniemywać, że pośpiech i prowadzenie zeszłorocznych rozmów na relatywnie niskim poziomie decyzyjnym przełożyło się na opóźnienia w implementacji. W kwestii planowanych zmian nie wypowiedziały się nawet organy ustawodawcze obydwu państw. Wiadomo także, że strona cypryjska uzależniła wejście zmian od dokonania identycznych modyfikacji w umowach Polski z innymi państwami. W rachubę miałyby wchodzić m.in. porozumienia z Indiami, Luksemburgiem i Singapurem.
Powrotowi do rozmów nie sprzyja również sytuacja w Europie. Kryzys gospodarczy, fakt, że duży odsetek dochodów Cypru pochodzi z zakładanych tam spółek holdingowych, oraz sprawowanie przez Polskę, Danię i Cypr kolejno po sobie prezydencji w Radzie UE dodatkowo może utrudnić zadanie polskim organom. Nie wydaje się również, że władze w Nikozji będą optować za przyśpieszeniem procesu ratyfikacyjnego. Może to więc oznaczać, że obydwie strony nie wrócą szybko do rozmów. Obecnie najbliższą realną datą wejścia w życie umowy w zmienionej formie wydaje się rok 2013, choć niewykluczone, że i ta data może ulec kolejnemu przesunięciu.
—mpa
Autor jest konsultantem podatkowym w ECDDP Cyprus