- Pracuję w biurze rachunkowym. Obsługujemy dużo firm z pracownikami. W zasadzie informacje PIT-11 są rozsyłane do wszystkich urzędów skarbowych w Polsce. Czy do każdego urzędu musimy najpierw wysłać UPL-1? Czy to upoważnienie ma być od firmy zatrudniającej, czy od każdego pracownika?

– pyta czytelniczka

Wątpliwości czytelniczki wynikają zapewne z komunikatu Ministerstwa Finansów z 11 stycznia 2011 r., w którym resort przypomniał, że „w przypadku składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez pełnomocnika, konieczne jest złożenie do urzędu skarbowego w formie papierowej formularza UPL przed przystąpieniem do składania w formie elektronicznej wszystkich deklaracji, w tym informacji PIT-11”.

Nie chodzi jednak o to, by UPL-1 złożyć w każdym urzędzie, do którego jest przesyłany elektronicznie PIT-11.

Zgodnie z art. 80a § 2a ordynacji podatkowej pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.

W każdej z tych sytuacji chodzi o tego, kto udzielił pełnomocnictwa. W przypadku, o który pyta czytelniczka, pełnomocnictwa nie udzielili pracownicy, tylko płatnik. Składa więc on UPL-1 do tego urzędu skarbowego, który nadał mu NIP.

MF potwierdza

Potwierdza to odpowiedź, którą dostaliśmy z Ministerstwa Finansów: „Pełnomocnictwo płatnika do podpisywania i składania deklaracji PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinno być złożone do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników dla płatnika.

Pełnomocnictwo to nie jest składane do naczelników urzędów skarbowych, do których są przesyłane w formie elektronicznej deklaracje PIT-11. Pełnomocnictwo uprawnia do złożenia w formie elektronicznej wszystkich deklaracji PIT-11, które powinien złożyć płatnik; nie jest wymagane składanie pełnomocnictwa do każdej deklaracji”.

Wypełnij prawidłowo

Udzielając pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1, należy pamiętać, aby prawidłowo wypełnić pola związane z danymi identyfikacyjnymi:

- podatnika (część B), należy podać poprawną pełną nazwę firmy i adres siedziby zgodny z uwidocznionym w Krajowym Rejestrze Sądowym,

- pełnomocnika (część C), należy podać poprawne NIP, PESEL, nazwisko, imię, adres zamieszkania pełnomocnika, który powinien być zgodny z adresem zamieszkania zgłoszonym we właściwym urzędzie skarbowym.

Każde pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1 powinno być podpisane zgodnie z reprezentacją wynikającą z Krajowego Rejestru Sądowego bądź z udzielonym pełnomocnictwem w tym zakresie.

Jak wyjaśnia MF na swojej stronie internetowej, od 1 stycznia 2011 r. pełnomocnictwa UPL-1 oraz zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa OPL-1 mają wyłącznie zastosowanie do deklaracji składanych w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

 

Ministerstwo Finansów uprzejmie przypomina, że w przypadku składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez pełnomocnika konieczne jest złożenie do urzędu skarbowego w formie papierowej formularza UPL przed przystąpieniem do składania w formie elektronicznej wszystkich deklaracji, w tym informacji PIT-11.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, że inaczej niż miało to miejsce w latach ubiegłych, w 2011 r. złożenie zeznań podatkowych o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) PIT-37, PIT-36 wspólnie z małżonkiem nie wymaga złożenia przez drugiego z małżonków pełnomocnictwa (UPL-1).

Komunikat ten nie dotyczy podatników, którzy wcześniej złożyli już takie pełnomocnictwo (UPL) i nie zostało ono odwołane na formularzu OPL.

 

Niektórzy podatnicy mają problemy z wypełnieniem pełnomocnictwa UPL-1. Dlatego że podają:

- błędny adres siedziby podatnika,

- błędny adres zamieszkania pełnomocnika,

- błędne dane identyfikacyjne pełnomocnika (NIP, PESEL).

Inne nieprawidłowości to:

- brak daty, od kiedy umocowano pełnomocnika (poz. 35 druku UPL-1),

- brak podpisu osoby upoważnionej,

- pełnomocnictwo UPL-1 jest podpisane przez osobę nieupoważnioną do reprezentacji,

- brak daty udzielenia pełnomocnictwa (poz. 49 druku UPL-1).

Źródło: Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy