- Czy prowadząc działalność gospodarczą, będę mógł odliczyć związane z nią wydatki?

TAK

Przychód z działalności można pomniejszyć o koszty jego uzyskania. Czyli wydatki na działalność gospodarczą, zarówno takie, które bezpośrednio przyczyniają się do zawarcia transakcji, jak i związane z codziennym funkcjonowaniem firmy.

Trzeba też pamiętać o art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Tam znajduje się tzw. negatywny katalog kosztów, czyli wydatków, których nie odliczymy.

Najpopularniejsze wydatki, jakie możemy odliczyć, to:

- koszty eksploatacji służbowego samochodu – benzyna, remonty, wymiana opon,

- faktury za służbowe rozmowy telefoniczne i dostęp do Internetu,

- opłaty związane z siedzibą firmy (także wtedy, gdy znajduje się w mieszkaniu),

- amortyzację majątku firmy – siedziby, samochodu, komputera,

- wydatki na wyposażenie – telefon, biurko, szafa na dokumenty,

- opłaty związane z prowadzeniem rachunku bankowego,

- materiały biurowe.

- Zakładam własną firmę. W poprzednich latach wydatki na Internet odliczałem od dochodu. W tym roku, w związku z ograniczeniem ulgi, już nie mogę tego zrobić. Czy mam prawo wrzucić opłaty za korzystanie z sieci do kosztów firmy?

TAK

Oczywiście pod warunkiem, że wykorzystujemy Internet w działalności. Z reguły nie powinno być problemów z wykazaniem jego przydatności. Dzięki internetowi przedsiębiorca może kontaktować się z klientami, zdobywać specjalistyczną wiedzę, promować swoją firmę.

Warto jednak wspomnieć, że jeśli Internet jest też wykorzystywany do potrzeb osobistych, fiskus nakazuje proporcjonalne rozliczenie wydatków.

Przykładowo Izba Skarbowa w Poznaniu (interpretacja nr ILPB1/415-968/11-3/AG) odpowiadająca na pytanie prowadzącego firmę w mieszkaniu informatyka stwierdziła, że może on zaliczyć do kosztów 90 proc. opłaty za korzystanie z sieci.

- Jeszcze przed formalnym rozpoczęciem działalności gospodarczej kupiłem na jej potrzeby kilka rzeczy, m.in. komputer i telefon. Czy mogę zaliczyć wydatki do kosztów?

TAK

W kosztach firmy możemy też uwzględnić kupione przed rozpoczęciem działalności wyposażenie i tzw. środki trwałe. W zależności od ich wartości zaliczamy je bezpośrednio do kosztów albo amortyzujemy. Załóżmy, że mężczyzna, który przeszedł na działalność, kupił na jej potrzeby komputer za 3800 zł i telefon za 350 zł. Komputer musi amortyzować (ale może to zrobić jednorazowo). Natomiast wydatek na telefon zalicza bezpośrednio do kosztów.

Do kosztów firmy możemy też wrzucić wydatki na rozpoczęcie działalności (opłaty za rejestrację, pieczątki, nakłady na reklamę). Trzeba jednak pamiętać, że w razie kontroli musimy wykazać ich związek z firmą. Fiskus może je bowiem zakwestionować. Przykładowo, niedawno na łamach „Rz" opisywaliśmy interpretację (nr IBPBI/1/415-1416/12/SK), w której Izba Skarbowa w Katowicach uznała, że osoba wykonująca zawód tłumacza konferencyjnego nie może zaliczyć do kosztów poniesionych przed rozpoczęciem działalności wydatków na studia dające certyfikat tłumacza przy organach Unii Europejskiej.

- Zaciągnęłam kredyt bankowy na założenie własnej firmy. Kredytobiorcą jest również mój mąż, który nie prowadzi działalności. Czy mimo tego mogę rozliczyć całość odsetek i prowizji w kosztach firmy?

TAK

Najważniejsze jest przeznaczenie kredytu i to decyduje o rozliczeniu związanych z nim wydatków. Jeżeli otrzymane pieniądze wykorzystane zostały na cele działalności, to nie ma znaczenia, że kredytobiorcą jest także małżonek. Potwierdza to odpowiedź Ministerstwa Finansów z 19 marca 2003 r. na interpelację poselską, w której czytamy :

„jeżeli stroną umowy kredytowej zawartej z bankiem są oboje małżonkowie, z których tylko jeden prowadzi działalność gospodarczą i zaciągnięty kredyt został wykorzystany wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej przez tego małżonka, to brak jest podstaw, by odmówić zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całości kwot odsetek spłaconych od tego kredytu".

- Zamierzam zarejestrować działalność w domu. Czy będę mógł zaliczyć do kosztów czynsz i opłaty za media?

TAK

Ale tylko w części przypadającej na firmę. Wydatki muszą bowiem być związane z działalnością, a urząd może sprawdzić, czy mieszkanie jest faktycznie wykorzystywane na potrzeby firmy. Załóżmy, że czytelnik zrobił biuro z pokoju, który ma 12 mkw. Powierzchnia całego mieszkania to 63 mkw. Zapłacił czynsz w wysokości 400 zł. Do kosztów zaliczy 76 zł. Wynika to z wyliczenia:

12 mkw. x 100 : 63 mkw. = 19 proc.

400 zł x 19 proc. = 76 zł

W podobny sposób rozliczamy wydatki za media.

- Czy część mieszkania, w której prowadzę działalność, mogę amortyzować?

TAK

Powierzchnię przeznaczoną na działalność można amortyzować. Najpierw trzeba ustalić wartość początkową mieszkania. Najczęściej jest to kwota, jaką za nie zapłaciliśmy (plus np. koszty notarialne) bądź wartość rynkowa (gdy dostaliśmy je w np. w darowiźnie albo spadku). Potem określamy firmową powierzchnię i obliczamy wysokość odpisu. Roczna stawka amortyzacji to najczęściej 1,5 proc. (chyba że przysługuje wyższa). Mieszkanie trzeba też wpisać do ewidencji środków trwałych.

Załóżmy, że na potrzeby firmy wykorzystywane są 24 mkw. mieszkania o powierzchni 70 mkw. Czyli 34 proc. {(24 mkw. x 100) : 70 mkw.}. Wartość początkowa całego lokalu to 300 000 zł, ale zamortyzować można tylko 102 000 zł (300 000 zł x 34 proc.).

- Kupiłem mieszkanie, w którym zamierzam mieć też biuro. Na jego nabycie zaciągnąłem kredyt. Czy mogę zaliczyć do kosztów odsetki?

TAK

Odsetki od kredytu na mieszkanie przeznaczone na siedzibę firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jeśli jednak tylko część mieszkania jest wykorzystywana na działalność, to tylko część wydatków z nim związanych może być kosztem podatkowym. Ta zasada dotyczy też odsetek od kredytu. Załóżmy, że siedziba firmy zajmuje jedną czwartą mieszkania. W związku z tym tylko jedna czwarta odsetek od kredytu na jego zakup może być kosztem.

- Kupiłem na firmę tablet. Czy wydatek mogę zaliczyć do podatkowych kosztów?

TAK

Wydatek na tablet można zaliczyć do kosztów, jeśli jest wykorzystywany na potrzeby działalności. Nie powinno być problemów z wykazaniem takiego związku. Tablet może być używany do różnych celów, np. może mieć zainstalowane biznesowe aplikacje, ale przede wszystkim służy do usprawnienia codziennych firmowych czynności. Jeśli więc przedsiębiorca uzna, że tablet jest mu potrzebny w działalności, ma prawo rozliczyć go w kosztach.

Jeśli kosztował więcej niż 3,5 tys. zł, powinniśmy go amortyzować. Jak czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB3/423-338/12-2/KK), podstawowa stawka amortyzacji to 30 proc. rocznie. Tablet jest jednak urządzeniem poddanym szybkiemu postępowi technicznemu i dlatego można go rozliczyć w kosztach już przez dwa lata (dzięki zastosowaniu podwyższonej stawki).

Oczywiście małe i nowe firmy mogą dokonać tzw. jednorazowej amortyzacji.

Większość tego typu urządzeń kosztuje jednak mniej niż 3,5 tys. zł, dlatego wydatki na ich zakup można bezpośrednio wrzucić w koszty uzyskania przychodów.

- Byłem fotografem w wydawnictwie, teraz zamierzam założyć własną działalność. Czy mogę rozliczyć w kosztach działalności aparat fotograficzny?

TAK

Bez odpowiedniego sprzętu nie da się prowadzić działalności. Dlatego wydatek na aparat może być kosztem podatkowym fotografa. W zależności od wartości będzie zaliczony do środków trwałych bądź wyposażenia firmy.

Aparat może też się przydać w innych zawodach. Przykładowo: instruktor sportowy może fotografować swoich kursantów, a pośrednik w obrocie nieruchomościami oferowane lokale. Najlepszym dowodem na to, że sprzęt jest faktycznie wykorzystywany w firmie, są same zdjęcia.

- Czy po przejściu na działalność będę mógł rozliczać w kosztach służbowe wyjazdy?

TAK

Przedsiębiorca może odliczyć od przychodu diety i wydatki związane z podróżą służbową. Jeśli wykaże, że podczas eskapady załatwiał sprawy zawodowe, urząd skarbowy nie powinien zakwestionować rozliczenia.

Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB1/415-634/12-4/MAP). Wystąpił o nią pilot wycieczek. Obsługuje międzynarodowe wycieczki autokarowe, co wiąże się z kilkudniowymi wyjazdami. W tym czasie ponosi zwiększone koszty utrzymania, zwłaszcza na wyżywienie.

Czy może naliczyć sobie diety i wrzucić je do kosztów uzyskania przychodów? Tak, również przedsiębiorca, który sam wyjeżdża w podróż służbową, ma prawo odliczyć od przychodu diety. Pozwala na to art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o PIT. Musi tylko pamiętać o limitach – dieta za dobę w podróży krajowej wynosi obecnie 30 zł, a przy wyjazdach zagranicznych jej wysokość zależy od tego, do jakiego państwa jedziemy.