- Pracownik jednostki samorządowej nie złożył oświadczenia o podjęciu działalności gospodarczej. Twierdzi, że zapomniał. Sama działalność nie ma zaś najmniejszego związku z jego obowiązkami służbowymi i zakresem zadań naszej jednostki. Czy za to, że nie złożył oświadczenia, musimy nałożyć karę porządkową, skoro w tym wypadku niedopatrzenie jest małe i nie wpływa także na pracę tej osoby?

– pyta czytelnik.

Co do zasady ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.) nie zakazuje prowadzenia im działalności gospodarczej. Ograniczenie takie może wynikać z przepisów szczególnych. Związane może być też z charakterem konkretnej działalności.

Pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym nie wolno wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w zakresie obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Zakaz obejmuje także zajęcia sprzeczne z obowiązkami wynikającymi z ustawy. W przedstawionej przez czytelnika sytuacji taki problem nie istnieje.

Na podjęcie działalności nie trzeba też uzyskiwać zgody przełożonych. Pracownik musi jednak pamiętać o  wymogach nałożonych przez ustawę. Jeśli jest zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, składa kierownikowi jednostki, w której jest zatrudniony, oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. Ma na to 30 dni od jej podjęcia lub zmiany jej charakteru.

Gdy pracownik prowadzi działalność gospodarczą, trzeba określić jej charakter. Pracownik musi też składać odrębne oświadczenie, gdy zmienia się charakter prowadzonego biznesu.

Jeśli w tym terminie pracownik nie złożył takiego pisma, podlega karze upomnienia lub nagany. Art. 31 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych nie pozostawia w tym wypadku pracodawcy prawa do podjęcia decyzji o karze. Nie może on odstąpić od jej wymierzenia. Kierownik jednostki jedynie ocenia stopień przewinienia, nakładając naganę przy naruszeniach większej wagi.

Przy stosowaniu kar ustawa o pracownikach samorządowych odsyła do przepisów kodeksu pracy, ale jedynie do art. 109 § 2 i art. 110-113 k.p. Oznacza to, że karę można nałożyć tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Nie obowiązuje już jednak zasada, zgodnie z którą kara nie może być wymierzona po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po trzech miesiącach od dopuszczenia się tego naruszenia. Naganę albo upomnienie wolno więc dać niezależnie od czasu, jaki upłynął od terminu złożenia oświadczenia.