[b]- Firma podpisuje umowę z przychodnią, w której jej pracownicy wykonują badania lekarskie. Czy umowy z przychodniami są obowiązkowe? A co gdy jej nie ma lub gdy się właśnie skończyła i jeszcze nie podpisano nowej?[/b]

Pracodawca musi zawrzeć umowę z tzw. podstawową jednostką służby medycyny pracy (w szczególności zakłady opieki zdrowotnej), aby zapewnić pracownikom możliwość wykonania badań profilaktycznych (wstępnych, okresowych i kontrolnych) oraz uzyskania innych świadczeń zdrowotnych. Umowa powinna być zawarta na piśmie, co najmniej na rok.

Wynika to z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=75073]ustawy z 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (DzU nr 96, poz. 593 ze zm.)[/link]. Przepisy tej ustawy wskazują ponadto wymaganą treść umowy, w tym np. obowiązki pracodawcy wobec jednostki służby medycyny pracy w zakresie przekazywania informacji o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia. Jeśli pracodawca się z nich nie wywiązuje, jednostka służby medycyny pracy musi o tym poinformować właściwą inspekcję.

Niepodpisanie umowy może spowodować, że lekarz odmówi wykonania badań profilaktycznych, na które pracodawca skierował pracownika, oraz wydania zaświadczenia o zdolności do pracy tego zatrudnionego. A brak takiego zaświadczenia uniemożliwia dopuszczenie pracownika do pracy. Gdyby pracodawca wbrew temu pozwolił zatrudnionemu wykonywać zadania, narazi się na konsekwencje.

W jego interesie jest więc, aby umowa z jednostką medycyny została zawarta, a także by zachowana była ciągłość udzielania świadczeń dotyczących w szczególności badań profilaktycznych. Przed zbliżającym się terminem zakończenia poprzedniego kontraktu powinien więc zatroszczyć się o jego przedłużenie lub zawarcie nowego, aby uniknąć przerw w udzielaniu świadczeń, których zapewnienie jest jego obowiązkiem.

[i]Autor jest radcą prawnym, partnerem z kancelarii Budzowska Fiutowski i Partnerzy. Radcowie Prawni[/i]