Jeżeli świadectwo pracy zawiera nieprawdziwe lub niepełne informacje, pracownik może, w trybie przepisu art. 97 § 2[sup]1[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=76037]kodeksu pracy[/link], w ciągu siedmiu dni od jego otrzymania wystąpić w pierwszej kolejności do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie.
Dopiero gdy pracodawca odmówi sprostowania świadectwa pracy, otwiera się droga do postępowania sądowego.
Gdy pracownik wniesie pozew do sądu bez wyczerpania wskazanego postępowania reklamacyjnego, sąd pracy przekaże taki pozew pracodawcy, traktując go jako wniosek o sprostowanie świadectwa pracy.
Termin do wniesienia do sądu powództwa przeciwko pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy wynosi siedem dni od dnia doręczenia pracownikowi zawiadomienia o odmowie sprostowania.
Sąd, rozpoznając powództwo, sprawdzi czy pracownik dochował zarówno siedmiodniowego terminu do wystąpienia z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy, jak i czy dochował siedmiodniowego terminu do wystąpienia z powództwem do sądu.
Może się jednak zdarzyć, że pracownik nie dochowa wyżej wskazanego terminu z przyczyn od siebie niezależnych (tj. bez swojej winy), na przykład z powodu choroby. W takiej sytuacji może złożyć wniosek do sądu o przywrócenie uchybionego terminu. Wniosek taki składa się również w terminie siedmiu dni, liczonym od dnia ustania przyczyny jego niedotrzymania (na przykład ustania choroby).
We wniosku pracownik powinien uprawdopodobnić okoliczności uzasadniające przywrócenie terminu (na przykład przedłożyć zwolnienie lekarskie).
[b]Danuta Skomorowska - radca prawny[/b]
[b]—oprac. zal[/b]