[b]Przejęliśmy pracowników innego przedsiębiorstwa wraz z całą dokumentacją pracowniczą. Niedawno były pracownik przejętej firmy poprosił o wydanie duplikatu świadectwa pracy poświadczającego zatrudnienie w 2000 r. W jego teczce osobowej jest tylko jego pierwsza umowa terminowa, która zakończyła się 31 grudnia 1999 r. Czy możemy wystawić mu świadectwo pracy za czas, o który prosi?[/b]

[b]Nie.[/b] Czytelnik nie ma podstaw do tego, aby wystawić pracownikowi świadectwo pracy. Z całą pewnością może poświadczyć fakt zatrudnienia za okres, który obejmowała terminowa umowa o pracę znajdująca się w aktach pracownika. Jeśli czytelnik nie jest w stanie ustalić, czy dana osoba była zatrudniona w 2000 r., nie powinien wydawać żadnego dokumentu, który potwierdzałby takie zatrudnienie. Oczywiście pracodawca ma obowiązek przechowywania w aktach osobowych pracownika kopii świadectwa pracy. Istnieje także prawny obowiązek wydawania odpisów takich dokumentów. Jeśli jednak po przejęciu tego typu dokumentów nie ma w teczce osobowej pracownika, to duplikatu wystawić nie można.

Natomiast były pracownik w takiej sytuacji powinien zgłosić się do ZUS z prośbą o potwierdzenie okresu podlegania ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu u płatnika składek, którym była firma przed przejęciem.

[i]Podstawa prawna:

– art. 97 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0C956B4CB695AF7C18C8471C759E510D?id=76037]kodeksu pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.[/link])[/i]