Zakwestionował tym samym tezę artykułu Grzegorza Orłowskiego „Dyrektor teatru nie musi zatrudniać protegowanych wójta”, jaki opublikowaliśmy w DF z 9 maja 2008 r.

Mecenas Orłowski stwierdził w nim, że dyrektor instytucji kultury, np. kina, teatru, muzeum, biblioteki czy domu kultury, jest samodzielnym pracodawcą. Samodzielnie zatem prowadzi politykę personalną i wysyła się w podróż służbową.

Radca prawny z urzędu marszałkowskiego jest jednak innego zdania. Według niego ustawę z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zm.) należy czytać w kontekście innych przepisów, zwłaszcza ustrojowych samorządu terytorialnego.

A każda z ustaw samorządowych przewiduje zwierzchnictwo służbowe wójta, burmistrza, prezydenta, starosty, marszałka nad kierownikami samorządowych jednostek organizacyjnych, jakimi są instytucje kultury.

Wynika tak wprost z art. 43 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa, art. 35 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym.

Przedstawia przy tym opinię prawną, jaką wydał w tej sprawie.

Nie ulega wątpliwości, że czynności te (wystawianie poleceń wyjazdu służbowego – przyp. red.) należą do kategorii tzw. czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, zastrzeżonych dla pracodawcy, albowiem w myśl § 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz.1990 ze zm.) „miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży określa pracodawca”. Zgodnie z art. 31 § 1 kodeksu pracy za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba.

Dyrektor samorządowej instytucji kultury jest powoływany i odwoływany przez zarząd województwa na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 6 ustawy o samorządzie województwa. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 tej ustawy zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest marszałek województwa.

Należy przyjąć, że do kompetencji marszałka województwa należy wykonywanie wszystkich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektorów samorządowych jednostek organizacyjnych niezastrzeżonych na rzecz zarządu województwa. Zgodnie z art. 31 § 1 kodeksu pracy marszałek województwa może upoważniać podległych mu pracowników do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Z całą pewnością dyrektorzy jednostek nie mogą sami sobie wskazywać miejsca rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowych.