NIK skontrolowała 4 wojewódzkie ośrodki medycyny pracy, a PiP - 213 pracodawców i 1003 stanowiska pracy. Celem było zidentyfikowanie problemów negatywnie wpływających na wywiązywanie się z obowiązku zapewnienia pracownikom profilaktycznej opieki zdrowotnej.
Obowiązek jej zapewnienia ciąży na pracodawcy. Zgodnie z przepisami nie może on dopuścić do pracy pracownika, który nie posiada aktualnego orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Pracodawca musi też przechowywać orzeczenia wydane na podstawie badań lekarskich. Nie ma jednak obowiązku przechowywania w aktach osobowych pracownika kopii skierowania na badania. Dlatego inspektorzy pracy nie mogli sprawdzić, czy pracodawcy wpisywali w skierowaniach wyczerpujące informacje o występujących na stanowisku pracy czynnikach szkodliwych dla zdrowia, aktualnych wynikach ich badań i pomiarów oraz warunkach uciążliwych. Kwestia ta ma kluczowe znaczenie, gdyż sami pracodawcy nie zawsze prawidłowo oceniają ryzyka na danym stanowisku pracy, a od tego, co wpiszą w skierowaniu, zależy zakres badań zleconych przez lekarza medycyny pracy.